Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Is music allowed at a Muslim funeral?

Is music allowed at a Muslim funeral?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

A Muslim police officers funeral happen few weeks ago and police officers from the police band were there too. They did a bit of marching and the musical instruments were used for his final good bye with a gun salute. Is music allowed to be played at a Muslim funeral?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Music is Haram in Islam.

Allāh Ta’āla says in the Qur’an,

وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ 

There are those amongst men who purchase vain speech without knowledge, to mislead from the Path of Allāh and throw ridicule on (the Path). For them there is a humiliating chastisement.1

 

Hazrat Abdullah Ibn Masood رضي الله عنه was asked regarding this verse and he replied, “It is music, by the oath of that being there is no deity except Him.”2 

 Consider the following Ahadith:

إن الله حرم علي، أو حرم الخمر، والميسر، والكوبة

Verily, Allah has prohibited liquor, gambling, and the musical drum.3 

 

ان ربي حرم علي الخمر والكوبة والقنين يعني العود

Verily, my Lord forbade me from wine, the drum and the lute.4

 

Muslim police officers should make a bequest to conduct their funerals strictly according to Islamic rites wherein there should be no music or violations of Shariah.

And Allah Ta’āla Knows Best

Huzaifah Deedat

Student Darul Iftaa
Lusaka, Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

___________________

(لقمان:6)1

مصنف ابن أبي شيبة (4/ 368)2

 حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا حَاتِمُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ، عَنْ حُمَيْدِ بْنِ صَخْرٍ، عَنْ عَمَّارٍ الدُّهْنِيِّ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ، عَنْ أَبِي الصَّهْبَاءِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ، أَنَّهُ سُئِلَ عَنْهَا فَقَالَ: «الْغِنَاءُ، وَالَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ»

  سنن أبي داود ت الأرنؤوط (5/ 537)3

إسناده صحيح. سفيان: هو ابن سعيد الثورى، وأبو أحمد: هو محمد بن عبد الله بن الزبير الأسدي وأخرجه أحمد في “مسنده” (2476)، وفي “الأشربة” (192 – 194) وأبو يعلى (2729)، والطحاوي في “شرح معاني الآثار” 4/ 223، وابن حبان (5365)، والبيهقي 10/ 221 من طريق أبي أحمد الزُّبيري، بهذا الإسناد

 مصنف ابن أبي شيبة (5/ 98)4

مشكاة المصابيح (3 / 1500)

:وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا اتُّخِذَ الْفَيْءُ دِوَلًا وَالْأَمَانَةُ مَغْنَمًا وَالزَّكَاةُ مَغْرَمًا وَتُعُلِّمَ لِغَيْرِ الدِّينِ وَأَطَاعَ الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ وَعَقَّ أُمَّهُ وَأَدْنَى صَدِيقَهُ وَأَقْصَى أَبَاهُ وَظَهَرَتِ الْأَصْوَاتُ فِي الْمَسَاجِدِ وَسَادَ الْقَبِيلَةَ فَاسِقُهُمْ وَكَانَ زَعِيمُ الْقَوْمِ أَرْذَلَهُمْ وَأُكْرِمَ الرَّجُلُ مَخَافَةَ شَرِّهِ [ص:1501] وَظَهَرَتِ الْقَيْنَاتُ وَالْمَعَازِفُ وشُربتِ الخمورُ وَلَعَنَ آخِرُ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَوَّلَهَا فَارْتَقِبُوا عِنْدَ ذَلِكَ رِيحًا حَمْرَاءَ وَزَلْزَلَةً وَخَسْفًا وَمَسْخًا وَقَذْفًا وَآيَاتٍ تَتَابَعُ كَنِظَامٍ قُطِعَ سِلْكُهُ فَتَتَابَعَ» . رَوَاهُ التِّرْمِذِيّ

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: