Home » Hanafi Fiqh » Fatwa.org.au » Mazi, wadi, wetness on clothes

Mazi, wadi, wetness on clothes

Answered as per Hanafi Fiqh by Fatwa.org.au
1) Can you please explain in full detail all the differences between mani mazi and wadi such as colour, stickiness etc.

2) Sometimes when I wake up I don’t feel any wetness but I see a very small bit of whiteness on my clothes which is not sticky. What would this count as? Will ghusl be wajib?

3)If I notice after I have prayed salah will qada have to be made?

4) If mazi comes out I know only wudu is necessary; but do you have to wash the private part and clothes first?

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

1) Mani (semen) is thick, white liquid. After the emission of mani, the erection subsides.  When fresh, it smells like the flowers of a date palm tree. When dry, it smells like eggs.

Mazi (preseminal fluid) is thin, clear liquid which releases during arousal without gushing (dafaq) and does not diminish the arousal. One may not even be aware of its release.

Wadi is thick, murky, white liquid that resembles mani (semen) in thickness but not in murkiness. It has no smell and comes out after urination. Sometimes, it comes out before urination. Usually, not much more than a drop or two of wadi comes out.

The emission of mazi (preseminal fluid) and wadi does not necessitate ghusl; they merely break one’s wudu. The emission of mani (semen) necessitates ghusl if it takes place with arousal; otherwise if mani (semen) is discharged due to heavy lifting or sickness etc, ghusl will not become compulsory, although one’s wudu will break.

( ه(يفترض الغسل بواحد ) يحصل للإنسان ( من سبعة أشياء ) أولها ( خروج المني ) وهو ماء أبيض ثخين ينكسر الذكر بخروجه يشبه رائحة الطلع ومني المرأة رقيق أصفر ( إلى ظاهر الجسد ) لأنه ما لم يظهر لا حكم له ( إذا انفصل عن مقره ) وهو الصلب ( بشهوة ) الخ ( مراقي الفلاح: ص 95 )

( قوله : يشبه رائحة الطلع ) أي عند خروجه ورائحة البيض عند يبسه ( الطحطاوي: ص 96 )

وفي هامش إمداد الفتاح معزيا إلى المبسوط للسرخسي: الطلع: أول ما يثمر من النخل ثم يخرج منه التمر ( إمداد الفتاح: ص 93 )

( فصل : عشرة أشياء لا يغتسل منها: مذي ) بفتح الميم وسكون الدال المعجمة وكسرها وهو ماء أبيض رقيق يخرج عند شهوة لا بشهوة ولا دفق ولا يعقبه فتور وربما لا يحس بخروجه وهو أغلب في النساء من الرجال ويسمى في جانب النساء قذى بفتح القاف والدال المعجمة ( و ) منها ( ودي ) بإسكان الدال المهملة وتخفيف الياء وهو ماء أبيض كدر ثخين لا رائحة له يعقب البول وقد يسبقه أجمع العلماء على أنه لا يجب الغسل بخروج المذي والودي ( مراقي الفلاح: ص 100 )

( و ) منها: ( ودي ) وهو ماء أبيض كدر ثخين يشبه المني في الثخانة ويخالفه في الكدرة ولا رائحة له ويخرج عقب البول اذا كانت الطبيعة مستمسكة وعند حمل شئ ثقيل وقد يسبق البول ويخرج قطرة أو قطرتين أو نحوهما و أجمع العلماء على أنه لا يجب الغسل بخروج المذي والودي ( إمداد الفتاح: ص 98 )

في نور الإيضاح: ينقض الوضوء اثنا عشر شيئا: ما خرج من السبيلين إلا ريح القبل في الأصح الخ ؛ وفي الشرح: كالبول والغائط والدودة والحصاة والمني والمذي والودي والحيض والاستحاضة والنفاس الخ ( إمداد الفتاح: ص 84 )
ه

2) Whether ghusl will be compulsory or not if you see any wetness/whiteness in your underpants upon waking up will depend on a number of factors, including: whether or not you remember having a dream (of engaging in sexual intercourse) and whether or not you think you know what the wetness/whiteness most probably is. There are a total of 14 possible scenarios in this. All the scenarios and their rulings are as follows:

What do you think the

wetness/whiteness is?

Remember having a dream?

Ruling on ghusl

1

definitely or most probably: mani

Yes

compulsory

2

definitely or most probably: mazi

Yes

compulsory

3

definitely or most probably: wadi

Yes

not compulsory

4

doubt: mani or mazi

Yes

compulsory

5

doubt: mani or wadi

Yes

compulsory

6

doubt: mazi or wadi

Yes

compulsory

7

doubt: mani or mazi or wadi

Yes

compulsory

8

definitely or most probably: mani

No

compulsory

9

definitely or most probably: mazi

No

not compulsory

10

definitely or most probably: wadi

No

not compulsory

11

doubt: mani or mazi

No

compulsory

12

doubt: mani or wadi

No

compulsory

13

doubt: mazi or wadi

No

not compulsory

14

doubt: mani or mazi or wadi

No

compulsory

قال ابن عابدين: اعلم أن هذه المسألة على أربعة عشر وجها ؛ لأنه إما أن يعلم أنه مني أو مذي أو ودي أو شك في الأولين أو في الطرفين أو في الأخيرين أو في الثلاثة ، وعلى كل إما أن يتذكر احتلاما أو لا فيجب الغسل اتفاقا في سبع صور منها وهي ما إذا علم أنه مذي ، أو شك في الأولين أو في الطرفين أو في الأخيرين أو في الثلاثة مع تذكر الاحتلام فيها ، أو علم أنه مني مطلقا ، ولا يجب اتفاقا فيما إذا علم أنه ودي مطلقا ، وفيما إذا علم أنه مذي أو شك في الأخيرين مع عدم تذكر الاحتلام ؛ ويجب عندهما فيما إذا شك في الأولين أو في الطرفين أو في الثلاثة احتياطا ، ولا يجب عند أبي يوسف للشك في وجود الموجب ، واعلم أن صاحب البحر ذكر اثنتي عشرة صورة وزدت الشك في الثلاثة تذكر أولا أخذا من عبارته اهـ ح ( رد المحتار: 1/331 ، دار المعرفة )

( وكذا في الطحطاوي على مراقي الفلاح: ص 99 ، العلمية )
ه

You should see which scenario applies in your case and act accordingly.

3) Use the table above. If ghusl was compulsory on you and you offered your salaat without doing ghusl, then you will have to repeat the salaat after doing ghusl.

If ghusl was not compulsory on you and the whiteness is more than a dirham in size (2.75 cm in diameter), then you will have to repeat your salaat after washing off the whiteness. If the whiteness is equal to or less than the size of a dirham, you will not have to repeat the salaat.

4) Mazi is impure in the category of najaasa ghaleeza. Therefore, if mazi has besmeared the body and/or clothes and has spread to an area more than the size of a dirham (2.75 cm in diameter), then it is compulsory to wash off the mazi from the body and clothes before performing salaat. If it has spread to an area the size of a dirham or less, it will be mustahabb (preferable) to wash off the mazi, not compulsory. If both the body and clothes have been besmeared then the besmeared area of both the body and the clothes will be combined to determine if it is more than the size of a dirham. (Maraaqil Falaah: pg. 155; Bashishti Zewar: 1/33; Ahsanul Fataawa 2/89, 95-96)

And Allah knows best.

Mufti Faizal Riza

This answer was collected from Fatwa.org.au, which is connected to Darul Ifta Australia, based in Melbourne, Australia.
It is operated by Mufti Faizal Riza, a student of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: