1. Does he perform his salat while in jamaat completely sitting, or does he stand up during Qira’at or ruku? He does not have any problem standing, the only problem is knee bending (sajda or attihiyaatu).
2. Where are the hind legs of the chair placed in jamaat? A) Should the hind legs of the chair be in the same line of other standing persons (upper part of the sitting person are in the same line with other standing musallis), or B) the chair is placed behind the saff (the feet of the sitting person match in the same line with the other persons in the same jamaat)?
3. In jamaat, where does he place his chair in the saff? Anywhere, or only at the end of saffs?
Please answer with as much reference as possible to Quran and hadith. I am receiving different opinions from different persons.
Answer:
§ qiyaam (standing posture) is not obligatory on him
§ he will perform the ruku’ (bowing down) and sajda (prostration) by gesture — i.e. by movement of the head — in such a way that the gesture for sajda is lower than the gesture for ruku’.
( إمداد الفتّاح شرح نور الإيضاح: ص 449، دار قباء )
في تنوير الأبصار: وإن تعذرا [ أي الركوع والسجود ] أومأ قاعدا ويجعل سجوده أخفض من ركوعه إلخ ؛ وفي الدر المختار: ليس تعذرهما شرطا بل تعذر السجود كاف … وهو [ أي الإيماء قاعدا ] أفضل من الإيماء قائما لقربه من الأرض إلخ ؛ وقال ابن عابدين رحمه الله: ( قوله أومأ قاعدا ) لأن ركنية القيام للتوصل إلى السجود فلا يجب دونه إلخ … ( قوله: ويجعل سجوده أخفض إلخ ) أشار إلى أنه يكفيه أدنى الانحناء عن الركوع وأنه لا يلزمه تقريب جبهته من الأرض بأقصى ما يمكنه كما بسطه في البحر عن الزاهدي
( رد المحتار: 2/97، سعيد )
- He may perform the entire salat — including the gestures for ruku’ and sajda –standing up
- He may perform the qiyam and ruku’ standing up and then sit down to perform the gesture for sajda
- He may perform the entire salat — including the gestures for ruku’ and sajda — sitting down.
From the three options mentioned above, the Jurists have stated that the last option (to perform the entire salat in a sitting posture) is best.
( رد المحتار: 2/97، سعيد )
وفي الدر المختار: وهو [ أي الإيماء قاعدا ] أفضل من الإيماء قائما لقربه من الأرض إلخ ؛ وقال الشامي: ( قوله لقربه من الأرض ) أي فيكون أشبه بالسجود ، منح
( رد المحتار: 2/98، سعيد )
وقال ابن عابدين: ( قوله كيف شاء ) أي كيف تيسر له بغير ضرر من تربع أو غيره ، إمداد ( قوله على المذهب ) جزم به في الغرر ونور الإيضاح وصححه في البدائع وشرح المجمع واختاره في البحر والنهر ( قوله فالهيئات أولى ) جمع هيئة ، وهي هنا كيفية القعود . قال ط : وفيه أن الأركان إنما سقطت لتعسرها ولا كذلك الهيئات ا هـ تأمل ( قوله قيل وبه يفتى ) قاله في التجنيس والخلاصة والولوالجية لأنه أيسره على المريض . قال في البحر : ولا يخفى ما فيه ، بل الأيسر عدم التقييد بكيفية من الكيفيات فالمذهب الأول ا هـ وذكر قبله أنه في حالة التشهد يجلس كما يجلس للتشهد بالإجماع ا هـ أقول : ينبغي أن يقال إن كان جلوسه كما يجلس للتشهد أيسر عليه من غيره أو مساويا لغيره كان أولى وإلا اختار الأيسر في جميع الحالات ، ولعل ذلك محمل القولين ، والله أعلم
( رد المحتار: 2/97، سعيد )
وقال الرافعي: ( قوله ولا كذلك الهيئات ) قد يقال سقطت تبعا للأركان لتبعيتها لها وإن لم يوجد لها مسقط ( قوله وإلا اختار الأيسر إلخ )لا يظهر تخييره في حالة التشهد إذ السنة لا تسقط عن المريض بمجرد كون غيرها أيسر ولذا حكوا الإجماع على أنه في حالة التشهد يجلس كما يجلس للتشهد ، نعم لو كان يلحقه ضرر بها تسقط عنه لكن ليس الكلام فيه
( تقريرات الرافعي على حاشية ابن عابدين: 2/103، سعيد )
The Jurists have mentioned that when two people are offering salat together in jamat (congregation) then both of them will stand next to each other, the Imam on the left and the muqtadi (the one following the Imam) on the right. For the salat to be valid, it is a condition that the major portion of the feet of the muqtadi does not go beyond the feet of the Imam. If the major portion of the feet of the muqtadi does advance beyond the feet of the Imam, then the salat of the muqtadi will be invalid. On the other hand, in sajda if the head of the muqtadi is placed beyond the head of the Imam, the salat of the muqtadi will be valid as long as the major portion of his feet does not go beyond the feet of the Imam. In other words, the feet of the muqtadi are taken into consideration, not anything else.
في الشامي تحته: ( قوله بل بالقدم ) فلو حاذاه بالقدم ووقع سجوده مقدما عليه لكون المقتدي أطول من إمامه لا يضر ؛ ومعنى المحاذاة بالقدم المحاذاة بعقبه ، فلا يضر تقدم أصابع المقتدي على الإمام حيث حاذاه بالعقب ما لم يفحش التفاوت بين القدمين ، حتى لو فحش بحيث تقدم أكثر قدم المقتدي لعظم قدمه لا يصح كما أشار إليه بقوله ما لم يتقدم إلخ . قال في البحر : وأشار المصنف إلى أن العبرة إنما هو للقدم لا للرأس ، فلو كان الإمام أقصر من المقتدي يقع رأس المقتدي قدام الإمام يجوز بعد أن يكون محاذيا بقدمه أو متأخرا قليلا ، وكذا في محاذاة المرأة كما سيأتي ، وإن تفاوتت الأقدام صغرا وكبرا فالعبرة للساق والكعب والأصح ما لم يتقدم أكثر قدم المقتدي لا تفسد صلاته كما في المجتبى انتهى
( رد المحتار: 1/567، سعيد
)ه
( رد المحتار: 1/567، سعيد )
3) If by praying on a chair, people beside him or behind him will be troubled or it will create a gap in the saff, he should either perform his salat in the last saff or at the end of a saff where others will not be inconvenienced or troubled. It is mentioned in a hadith that a person who leaves the first saff for fear of causing trouble to others will get double the reward of praying in the first saff.
If praying on a chair will not inconvenience anyone, he may perform his salat anywhere in any saff. However, he should avoid being directly behind the imam as he may not be in a position to assist the imam should the need arise.
( رد المحتار: 1/569، سعيد )
( انظر: فتاوى رحيمية: 4/146، دار الإشاعت )
Mufti Faizal Riza