Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Hate the sin not the sinner

Hate the sin not the sinner

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Is the “hate the sin, not the sinner” mantra an all encompassing principle in Islam? When is it permissible to hate a person for the sake of Allah? I would imagine there are such extreme cases where this is allowed, such as hating a kaafir who fights vigorously against muslims etc.

Is it permissible to hate a faasiq, or the one who constantly mocks the sunnah?

Please shed some light on this. 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

The attitude, hate the sin not the sinner is understood from the following Hadith:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ـ رضى الله عنه ـ قَالَ سَمِعْتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ ‏ “‏ إِذَا زَنَتْ أَمَةُ أَحَدِكُمْ، فَتَبَيَّنَ زِنَاهَا فَلْيَجْلِدْهَا الْحَدَّ، وَلاَ يُثَرِّبْ عَلَيْهَا، ثُمَّ إِنْ زَنَتْ فَلْيَجْلِدْهَا الْحَدَّ وَلاَ يُثَرِّبْ، ثُمَّ إِنْ زَنَتِ الثَّالِثَةَ فَتَبَيَّنَ زِنَاهَا فَلْيَبِعْهَا وَلَوْ بِحَبْلٍ مِنْ شَعَرٍ ‏”

‏‏Hazrat Abu Hurairah رضي الله عنه  says that I heard the Prophet صلى الله عليه وسلم saying, “If a slave-girl of yours commits illegal sexual intercourse and her illegal sexual intercourse is proved, she should be lashed, and after that nobody should blame her, and if she commits illegal sexual intercourse the second time, she should be lashed and nobody should blame her after that, and if she does the offense for the third time and her illegal sexual intercourse is proved, she should be sold even for a hair rope.[1] 

It is clear from the above, we distinguish between a sin and a sinner. A sinner will suffer the consequences of his/her sin. However that does not give us the right to humiliate a sinner more than the specified punishment. In doing so, one will be assisting Shaitan.

Consider the following Hadith,

‏ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أُتِيَ بِرَجُلٍ قَدْ شَرِبَ فَقَالَ ‏”‏ اضْرِبُوهُ ‏”‏ ‏.‏ قَالَ أَبُو هُرَيْرَةَ فَمِنَّا الضَّارِبُ بِيَدِهِ وَالضَّارِبُ بِنَعْلِهِ وَالضَّارِبُ بِثَوْبِهِ فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ بَعْضُ الْقَوْمِ أَخْزَاكَ اللَّهُ ‏.‏ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏”‏ لاَ تَقُولُوا هَكَذَا لاَ تُعِينُوا عَلَيْهِ الشَّيْطَانَ ‏”

Hazrat Abu Hurairah رضي الله عنه   narrates that when a man who had drunk wine was brought to the Messenger of Allah صلى الله عليه وسلم. Rasulullah صلى الله عليه وسلم said: Beat him. Hazrat Abu Hurairah رضي الله عنه  said, Some struck him with their hands, some with their garment. When he turned his face, some people said: Allah put you shame! The Messenger of Allah صلى الله عليه وسلم said: Do not say like that and help the devil to get power over him.[2] 

However, it is important to also differentiate between not humiliating a sinner and using it as a mantra in a specific context, for example, in defence of associating oneself with a sinner to the extent that one suffers the evil effects of the sin. It is incorrect to use the statement hate the sin, not the sinner as a mantra in such a context or in similar contexts. [3]

While it is prohibited to humiliate a sinner more than the stipulated amount, it is equally important to protect oneself from the evil effects of a sinful person and his company.

And Allah Ta’āla Knows Best

Huzaifah Deedat

Student Darul Iftaa
Lusaka, Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

____________________________

صحيح البخاري (3/ 83) [1]

 صحيح البخاري (8/ 158) [2]

عون المعبود (12/ 228) [3]
(والبغض في الله ) أي لأمر يسوغ له البغض كالفسقة والظلمة وأرباب المعاصي قال بن رسلان في شرح السنن فيه دليل على أنه يجب أن يكون للرجل أعداء يبغضهم في الله كما يكون له أصدقاء يحبهم في الله بيانه أنك إذا أحببت إنسانا لأنه مطيع لله ومحبوب عند الله فإن عصاه فلا بد أن تبغضه لأنه عاص لله وممقوت عند الله فمن أحب لسبب فبالضرورة يبغض لضده وهذان وصفان متلازمان لا ينفصل أحدهما عن الآخر وهو مطرد في الحب والبغض في العادات
فيض القدير   (3/91)
ومن البغض في الله بغض كثير ممن ينسب نفسه للعلم في زمننا لما أشرق عليهم من مظاهر النفاق وبغضهم لأهل الخير فيتعين على من سلم قلبه من المرض أن يبغضهم في الله لما هم عليه من التكبر والغلظة والأذى للناس

      مرعاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح  (1/ 103)  

 (الحب في الله) أي لوجهه وفي سبيله لا لغرض آخر كميل قلب وإحسان، ومن لازم الحب في الله حب أولياءه وأصفياءه، ومن شرط محبتهم اقتفاء آثارهم وطاعتهم. (والبغض في الله) أي لأمر يسوغ له البغض كالفسق والظلم والكفر والعصيان. قال ابن رسلان: فيه دليل على أنه يجب أن يكون للرجل أعداء يبغضهم في الله كما يكون له أصدقاء يحبهم في الله، بيانه أنك إذا أحببت إنساناً لأنه مطيع لله ومحبوب عند الله، فإن عصاه فلا بد أن تبغضه لأنه عاصٍ لله وممقوت عند الله، فمن أحب بسبب فبالضرورة يبغض لضده، وهذان وصفان متلازمان لا ينفصل أحدهما عن الآخر، وهو مطرد في الحب والبغض في العادات

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.