Home » Hanafi Fiqh » Qibla.com » Is it allowed in Islam for a woman to add to her hair the hair of some one else?

Is it allowed in Islam for a woman to add to her hair the hair of some one else?

Answered as per Hanafi Fiqh by Qibla.com

Answered by Shaykh Faraz Rabbani

Is it allowed in Islam for a woman to add to her hair the hair of some one else?

Answer:
In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

Walaikum assalam wa rahmatullah,

Ibn Umar related that,

“The Messenger of Allah (Allah bless him and give him peace) cursed the one who joins their hair with another’s and the one who aides them.” [Bukhari and Muslim]

Thus, the scholars agree that it is prohibited to join one’s hair to another’s hair. [Fatawa Hindiyya (5.358) from Mawsuli’s Ikhtiyar Sharh al-Mukhtar and the Fatawa of Shaykh al-Islam Qadikhan; Shaykh Zada in Majma` al-Anhur (2.553-554), in commentary of Burhan al-Din al-Halabi’s Multaqa al-Abhur; Ibn Abidin, Radd al-Muhtar (6.373)]

The reason, as explained by Ibn Abidin and others, is because this entails deception and using a human body part, which is decisively prohibited (except in cases deemed to be dire necessities by sound scholars, such as necessary blood or organ transplants). [ibid.]

Wassalam,
Faraz Rabbani

Imam Abu Hanifa (Allah have mercy on him) said, “Fiqh is to know one’s self: what is for it and against it.”

عن ابن عمر رضي الله عنهما { أن النبي صلى الله عليه وسلم لعن الواصلة , والمستوصلة , والواشمة , والمستوشمة } متفق عليه

في الفتاوى الهنديّة: (5/358)ووصل الشعر بشعر الآدمي حرام سواء كان شعرها أو شعر غيرها كذا فيالاختيار شرح المختار . ولا بأس للمرأة أن تجعل في قرونها وذوائبها شيئا من الوبر كذا في فتاوى قاضي خان .

قال شيخ زاده في مجمع الأنهُر شرح ملتقى الأبحر للبرهان الحلبي: (2/553-554)( و ) يكره ( وصل الشعر بشعر آدمي ) سواء كان شعرها أو شعر غيرها لقوله عليه الصلاة والسلام { لعن الله الواصلة والمستوصلة } الحديث .

قال المحقق ابن عابدين (رحمه الله تعالى) في رد المحتار: (6/373)( قوله سواء كان شعرها أو شعر غيرها ) لما فيه من التزوير كما يظهر مما يأتي وفي شعر غيرها انتفاع بجزء الآدمي أيضا : لكن في التتارخانية , وإذا وصلت المرأة شعر غيرها بشعرها فهو مكروه , وإنما الرخصة في غير شعر بني آدم تتخذه المرأة لتزيد في قرونها , وهو مروي عن أبي يوسف , وفي الخانية ولا بأس للمرأة أن تجعل في قرونها وذوائبها شيئا من الوبر

This answer was indexed from Qibla.com, which used to have a repository of Islamic Q&A answered by various scholars. The website is no longer in existence. It has now been transformed into a learning portal with paid Islamic course offering under the brand of Kiflayn.

Read answers with similar topics: