IslamQA.org Logo

Performing Salaah Wearing Shoes

Answered according to Hanafi Fiqh by Darulifta Azaadville

Question:

We have noticed that many people nowadays are reading Salaah with their shoes on.
Kindly send out the masaail of reading Salaah with their shoes on whether it be faraaidh or janaazah Salaah.

Answer:

It is mentioned in a Hadeeth about Rasulullah performing Salaah while wearing sandals. But in that era the roads were not dirty as they are now. In addition to that, the floor was full of pebbles in the Masdjid-e-Nabawi . The reason mentioned in the Hadeeth for performing Salaah whilst wearing sandals in that era was to differentiate the Muslims from the Jews, in effect, to oppose the ways of the Jews; as they did not pray with their shoes on in that era. Rasulullah had explicitly commanded us to oppose the ways of the Jews. When the Jews changed their habit and started praying with sandals and shoes on (as is the norm nowadays), then the way to oppose the ways of the Jews in this era will be to perform Salaah without shoes/sandals. Therefore, the Fuqaha state that it is Makrooh/undesirable to walk into the Masjid area (where Salaah is performed) with shoes/sandals on.

If someone does perform Salaah with sandals on then (even though it is undesirable and will be discouraged), the Salaah itself will be valid and will not have to be repeated; but with the proviso that the sandals are clean from dirt and filth (Najasah). From this we learn that if whilst performing Janazah Salaah, a person (in order to avoid his feet getting soiled on the sandy and muddy ground of the cemetery) removes his clean shoes/sandals and stands upon them, his Janazah Salaah will be valid.

Checked and Approved By:

Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

حدثنا مسلم بن إبراهيم، حدثنا علي بن المبارك، عن حسين المعلم، عن عمرو بن شعيب، عن أبيه، عن جده قال: رأيت رسول الله -صلى الله عليه وسلم- ‌يصلي ‌حافيا ومنتعلا…(شرح سنن أبي داؤد لإبن رسلان باب الصلاة في النعال 4103)

وأما المسجد النبوي فقد كان ‌مفروشًا ‌بالحصى في زمنه – صلى الله عليه وسلم – بخلافه في زماننا، ولعل ذلك محمل ما في “عمدة المفتي” من أن دخول المسجد منتعلًا من سوء الأدب، فتأمل. قلت: دل هذا الحديث على أن الصلاة في النعال كانت مأمورة لمخالفة اليهود، وأما في زماننا فينبغي أن تكون الصلاة مأمورًا بها حافيًا لمخالفة النصارى، فإنهم يصلون منتعلين لا يخلعونها عن أرجلهم.(بذل المجهود في حل سنن أبي داؤد باب المصلي إذا خلع نعليه 3599)

“ودخول المسجد متنعلا مكروه، كذا في السراجية” (الفتاوى عالمكيرية كتاب الكراهية الباب الخامس في آداب مسجد 5321)

وقال أبوسعيد الخدري رضي الله عنه: “بينما رسول الله صلى الله عليه وسلم يصلي بأصحابه إذ خلع نعليه فوضعهما عن يساره، فلما رأى ذلك القوم ألقوا نعالهم، فلما قضى رسول الله صلى الله عليه وسلم صلاته قال: ‌ما ‌حملكم ‌على ‌إلقائكم ‌نعالكم؟ قالوا: رأيناك ألقيت نعليك. فقال: إن جبريل أتاني فأخبرني أن فيهما قذرا، إذا جاء أحدكم المسجد فلينظر فإن رأى في نعليه قذرا فليمسحه وليصل فيهما”(مصابح السنة باب ستر 1303)

قال ابن رسلان: الأذى في اللغة: هو المستقذر طاهراً كان أو نجساً…( سنن أبي داؤد الأرنؤوط باب الصلاة في النعال 1475)

وقوله: (فأخبرني أن فيهما قذرًا) القذر بفتحتين: ما يكرهه الطبع، وكأنه لم يكن نجاسة تمنع صحة الصلاة، فإخبار جبرئيل عليه السلام بذلك ونزعه -صلى اللَّه عليه وسلم- إياهما لكمال التنظيف والاحتياط اللائق بحاله -صلى اللَّه عليه وسلم…(لمعات التنقيح في شرح المشكاة 2514)

لو ‌افترش ‌نعليه وقام عليهما جازت، وبهذا يعلم ما يفعل في زماننا من القيام على النعلين في صلاة الجنازة لكن لا بد من طهارة النعلين كما لا يخفى…(البحر الرائق شرح كنز الدقائق شروط صلاة الجنازة 2193)

This answer was collected from the official Ifta website of Darul Uloom Azaadville, South Africa. Most of the answers are checked and approved by Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

Find more answers indexed from: Darulifta Azaadville
Read more answers with similar topics: