IslamQA.org Logo

Is Sushi Halal?

Answered according to Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

Is Sushi Halal?

Question

Is it permissible to consume Sushi?

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

Sushi is Halal if it is made from fish and does not contain any unlawful ingredients. If, however, it contains or is cooked with unlawful ingredients such as alcohol, it is not Halal.

قال الله تعالى: يا أيها الذين آمنوا إنما الخمر والميسر والأنصاب والأزلام رجس من عمل الشيطان فاجتنبوه لعلكم تفلحون. وقال تعالى: يسألونك عن الخمر والميسر قل فيهما إثم كبير ومنافع للناس وإثمهما أكبر من نفعهما. وقال محمد في الأصل (٢/٢٤٥، طبعة قطر): وهذا الشراب الذي يشربونه قد خالطه الخمر. وقال في الجامع الصغير (ص ٤٨٥): الخمر حرام قليلها وكثيرها، انتهى

وقال في الأصل (٥/٣٧٢، طبعة قطر): قلت: أفتكره كل شيء في البحر أو في الماء سوى السمك؟ قال: نعم، أكره أكله. وقال (٥/٣٥٧): بلغنا عن علي بن أبي طالب أنه قال: الجراد بمنزلة السمك. وقال (٥/٣٧١): لا بأس بأكل الجراد. وروى في كتاب الآثار (٢/٦٨٥) عن النخعي قال: لا خير في شيء مما يكون في الماء إلا السمك. قال محمد: وبه نأخذ، وهو قول أبي حنيفة رحمه الله تعالى، انتهى۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

18 Muḥarram 1441 / 18 September 2019

Approved by: Mufti Shabbir Ahmad and Mufti Muhammad Tahir

This answer was collected from IslamicPortal.co.uk, which is a repository of Islamic Q&A, articles, books, and resources. Various schools write and oversee the answers, including Maulana Yusuf Shabbir, Mufti Shabbir Ahmed, and Mufti Muhammad Tahir. 

Find more answers indexed from: IslamicPortal.co.uk
Read more answers with similar topics:
Ad by Muslim Ad Network
Search
Related QA

Pin It on Pinterest