Home » Hanafi Fiqh » DaruliftaaZambia.com » Working for outlets not certified Halaal

Working for outlets not certified Halaal

Question

Assalamualaikum

I have a question to ask and was advised to contact Darul iftaa

I am a chef currently looking for a job in Lusaka.

The only two places that require my services are Cremosa and the corner café. None of these places are certified halaal.

Is it still permissible for me to work for them?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

We commend you on your sensitivity to earn a halaal income.

This stems from your consciousness of Imaan. Such attitude brings Barakah in one’s earnings.

In principle, two aspects are considered before determining the Shari’ah compliancy of a job:

  1. The profile/description of the job.
  2. The major source of the funds from which the employee will be remunerated.

If the job entails actively engaging in any Haraam activities, then it will be Haraam to carry out such a job. It is not permissible to prepare Haraam food, as this will be directly assisting in sin. However, if the job does not entail any Haraam activities, then the major source of the company/outlet should be considered. [1]

If the company/outlet’s major source of income is Haraam, then it is not permissible to work for such an employer. The income derived from such a job will not be Halaal. In the case of food outlets, Haraam income would stem from the sale of Haraam food items.

We do not have sufficient information regarding the food sold at these outlets. Therefore, we are not in a position to advise whether majority of their income is Halaal or not. If it is possible for you to ascertain the major source of their income, then you may decide your position based on the above criteria.

And Allah Ta’āla Knows Best

Mufti Muhammad I.V Patel

Checked and Approved by

Mufti Nabeel Valli.

Darul Iftaa Mahmudiyyah

Lusaka, Zambia

www.daruliftaazambia.com

[1]

مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبحر (2/ 384)

 (أَوْ الْمَعَاصِي) أَيْ لَا يَجُوزُ أَخْذُ الْأُجْرَةِ عَلَى الْمَعَاصِي (كَالْغِنَاءِ، وَالنَّوْحِ، وَالْمَلَاهِي) ؛ لِأَنَّ الْمَعْصِيَةَ لَا يُتَصَوَّرُ اسْتِحْقَاقُهَا بِالْعَقْدِ فَلَا يَجِبُ عَلَيْهِ الْأَجْرُ، وَإِنْ أَعْطَاهُ الْأَجْرَ وَقَبَضَهُ لَا يَحِلُّ لَهُ وَيَجِبُ عَلَيْهِ رَدُّهُ عَلَى صَاحِبِهِ.

 

الفتاوى الهندية – ط. دار الفكر (5/ 342)

 أَهْدَى إلَى رَجُلٍ شيئا أو أَضَافَهُ إنْ كان غَالِبُ مَالِهِ من الْحَلَالِ فَلَا بَأْسَ إلَّا أَنْ يَعْلَمَ بِأَنَّهُ حَرَامٌ فَإِنْ كان الْغَالِبُ هو الْحَرَامَ يَنْبَغِي أَنْ لَا يَقْبَلَ الْهَدِيَّةَ وَلَا يَأْكُلَ الطَّعَامَ إلَّا أَنْ يُخْبِرَهُ بِأَنَّهُ حَلَالٌ وَرِثْتُهُ أو اسْتَقْرَضْتُهُ من رَجُلٍ كَذَا في الْيَنَابِيعِ وَلَا يَجُوزُ قَبُولُ هَدِيَّةِ أُمَرَاءِ الْجَوْرِ لِأَنَّ الْغَالِبَ في مَالِهِمْ الْحُرْمَةُ إلَّا إذَا عَلِمَ أَنَّ أَكْثَرَ مَالِهِ حَلَالٌ بِأَنْ كان صَاحِبَ تِجَارَةٍ أو زَرْعٍ فَلَا بَأْسَ بِهِ لِأَنَّ أَمْوَالَ الناس لَا تَخْلُو عن قَلِيلٍ حَرَامٍ فَالْمُعْتَبَرُ الْغَالِبُ وَكَذَا أَكْلُ طَعَامِهِمْ كَذَا في الِاخْتِيَارِ شَرْحِ الْمُخْتَارِ

 

عيون المسائل (ص: 478)

ولو أن رجلاً أهدى إليه إنسان يكتسب من ربا أو رجل ظالم يأخذ أموال الناس أو اضافة فإن كان غالب ماله من حرام فلا ينبغي له أن يقبل ولا يأكل من طعامه ما لم

يخبره أن ذلك المال أصله حلال ورثه أو استقرضه أو نحو ذلك . فإن كان غالب ماله حلال فلا بأس بأن يقبل هديته ويأكل منه ما لم يتبين عنده أنه من حرام .

 

 کتاب النوازل جلد ١٢ صفحہ٥١٧

مخلوط آمدنی والے غیر مسلم کے پاس مسلمان کے لئے ملازمت کرکے اُجرت لینا جائز ہے، بشرطیکہ ملازم کی ڈیوٹی کسی حرام کام پر نہ لگائی جائے۔

 

صفحہ ٥٢٨

کوئی باغیرت مسلمان اِس بات کو گوارہ نہیں کرسکتا کہ اپنے ہاتھ سے خنزیر کا گوشت لوگوں تک پہنچائے؛ لہٰذا ایسی ملازمت جس میں یہ ناپاک عمل کرنا پڑتا ہو، اس سے دور رہنا لازم ہے، اور یہ ملازمت جائز نہیں۔

 

آپ کے مسائل اور ان کا حل جلد ٧ صفحہ ١٩٤

اگر واقعی خنزیر کی چربی استعمال ہوتی ہے تو ایسے ہوٹلوں میں کھانا کھانا جائز نہیں۔

 

جلد ٨ صفحہ ٢١٦

شراب اور خنزیر کا گوشت جس طرح کھانا جائز نہیں، اسی طرح کسی کو کھلانا بھی جائز نہیں، اور ایک مسلمان کے لئے ایسی نوکری بھی جائز نہیں جس میں کوئی حرام کام کرنا

پڑے

جلد ٨ صفحہ ٢١٧

سور کا گوشت جیسا کہ آپ نے لکھا ہے مسلمانوں کے لئے حرام ہے

 

فتاوی عثمانی جلد ٣ صفحہ ٣٩٥ مکتبہ دار العلوم کراچی  

جہاں تک حرام مال سے تنخاہ ملنے کا تعلق ہے، اس کے بارے مین شریعت کا اصول ہے کہ اگرایک مال حلال وحرام سے مخلوط ہو اور حرام مال زیادہ ہو تو اس سے تنخواہ یا ہدیہ لینا جائز نہیں، لیکن اگر حرام مال کم ہو تو جائز ہے

 

امداد الاحکام جلد ٣ ، مکتبہ دار العلوم کراچی

اور سود لينا مسلمان سے تو مطلق حرام ہے، اور کفار سے لینا بعض علماء کی نزدیک حرام ہے، مگر جب وہ قلیل ہے اور زیادہ آمدنی بے سودی ہے، تو ملازم کی دکان کا تنخواہ لینا جائز ہے جبکہ تنخواہ مال مخلوط سے دی جاۓ۔ اس طرح جب اشیاء حلال زیادہ ہیں تو غلبہ حلال کو ہے

 

أحسن الفتاوی جلد ٧ صفحہ ٣٢٩ ایچ ایم سعید

اگر حلال وحرام آمدن کو خلط کر دیا جاتا ہے اور حلال کو الگ رکھنے پر ادارہ تیار نہ ہو تو اس کا حکم یہ ہے: “حلال وحرام مخلوط ہوں لیکن حلال غالب ہو تو اس سے اجرت لینا جائز ہے اور اگر حلال وحرام دونوں برابر ہوں یا حرام غالب ہوں تو جائز نہیں

This answer was collected from Daruliftaazambia.com, which serves as a gateway to Darul Iftaa Mahmudiyyah – Lusaka, Zambia.

Read answers with similar topics: