Home » Hanafi Fiqh » IslamicPortal.co.uk » Dowry of Khadijah

Dowry of Khadijah

Answered as per Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

Dowry (Mahr) of Khadijah (may Allah be pleased with her)

Question

I understand that the dowry of the mother of believers Khadījah (may Allah be pleased with her) was 20 camels. Is this correct? Why is this dowry not discussed as much as the dowry of the other wives?

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

There are several narrations regarding the dowry given to the mother of believers, Khadījah al-Kubrā (may Allah be pleased with her):

  1. Some narrations mention 12.5 Ūqiyyah (500 dirhams, 1488g silver) which is in line with the dowry given by the Prophet ﷺto most of the wives.
  2. Some narrations mention 12 Ūqiyyah (480 dirhams, 1428g silver). It is possible that this was rounded off from 12.5.
  3. Some narrations mention 12 Ūqiyyah gold (84 dīnārs, 357g gold).
  4. Some narrations mention 400 dīnārs (1700g gold) although this appears to be 400 dirhams (1190g silver).
  5. Some narrations mention 20 camels.

ʿAllāmah Muḥibb al-Ṭabarī (d. 694/1295) and ʿAllāmah Zurqānī (d. 1122/1710-1) suggest that the perhaps the dowry was a combination of 12.5 Ūqiyyah (500 dirhams) and 20 camels. ʿAllāmah Nūr al-Dīn al-Ḥalabī (d. 1044/1635) suggests that perhaps the agreed dowry was 12.5 Ūqiyyah, however, its value was given in the form of 20 camels. These are all possibilities and it is difficult to say with certainty what the dowry was because of the conflicting amounts which are all based on historical narrations.

In relation to the final part of the question, this is perhaps not discussed as much because of the following reasons:

  1. Conflicting narrations regarding the dowry.
  2. The narrations are not found in the famous ḥadīth collections. They are found in history and sīrah books, as mentioned above.
  3. The dowries of the other wives are transmitted in authentic narrations. The dowry of most wives was 500 dirhams, as mentioned above, and this is one view regarding the dowry of Khadījah (may Allah be pleased with her). Likewise, the dowry in the marriage of Umm Ḥabībah (may Allah be pleased with her, d. 42/662-3 or 44/664-5) was 4000 dirhams as transmitted in authentic narrations.
  4. The dowry of most wives was 500 dirhams; hence this is discussed the most. The dowry of Umm Ḥabībah (may Allah be pleased with her) was an exception because it was gifted by Najāshī (d. 7/628 or before, see Tadkhirat al-Aʿlām al-Sūd, p.43), the king of Ḥabashah (modern day Ethiopia and Eritrea).
  5. This marriage was the only one prior to Prophethood, all the other marriages were after Prophethood.

For further details and references regarding the dowry of the wives of the Prophet ﷺ and the calculation in modern metrics, please refer to our earlier answer.

عن أبي سلمة بن عبد الرحمن أنه قال: سألت عائشة زوج النبي صلى الله عليه وسلم: كم كان صداق رسول الله صلى الله عليه وسلم؟ قالت: كان صداقه لأزواجه ثنتي عشرة أوقية ونشا. قالت: أتدري ما النش؟ قال: قلت: لا. قالت: نصف أوقية، فتلك خمسمائة درهم، فهذا صداق رسول الله صلى الله عليه وسلم لأزواجه، رواه مسلم (١٤٢٦). وهذا محمول على الأكثر، فقد روي عن أم حبيبة أنها كانت تحت عبيد الله بن جحش فمات بأرض الحبشة، فزوجها النجاشي النبي صلى الله عليه وسلم وأمهرها عنه أربعة آلاف وبعث بها إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم مع شرحبيل ابن حسنة، رواه أبو داود (٢١٠٧) وصححه الحاكم (٢٧٤١) ووافقه الذهبي۔

وأما صداق خديجة فذكر البلاذري في أنساب الأشراف (١/٩٧) عن الكلبي في روايته في ذكر الزواج بخديجة: فزوجها رسول الله صلى الله عليه وسلم على اثنتي عشرة أوقية ونشا، والأوقية أربعون درهما، انتهى۔

وروى ابن سعد في الطبقات الكبرى (٨/١٣): أخبرنا هشام بن محمد بن السائب، عن أبيه، عن أبي صالح، عن ابن عباس قال: كانت خديجة يوم تزوجها رسول الله صلى الله عليه وسلم ابنة ثمان وعشرين سنة، ومهرها اثنتي عشرة أوقية، وكذلك كانت مهور نسائه. قال محمد بن عمر (يعني الواقدي): ونحن نقول ومن عندنا من أهل العلم أن خديجة ولدت قبل الفيل بخمس عشرة سنة، وأنها كانت يوم تزوجها رسول الله صلى الله عليه وسلم بنت أربعين سنة، انتهى. وعلى هذا قال الدولابي في الذرية الطاهرة (ص ٢٩): وبلغني أن رسول الله صلى الله عليه وسلم تزوج خديجة على اثنتي عشرة أوقية ذهب، وهي يومئذ ابنة ثمان وعشرين سنة، انتهى۔

وقد يجمع بينه وبين ما تقدم أنه اعتبر الأواقي الصحيحة دون الكسر۔

وقال ابن إسحاق: وأصدقها رسول الله صلى الله عليه وسلم عشرين بكرة، كذا في سيرة ابن هشام (١/١٩٠ و ٢/٦٤٣) والسمط الثمين في مناقب أمهات المؤمنين (ص ٢٨) والسير (٢/١١٤). قال الزرقاني في شرح المواهب (١/٣٧٦): (وأصدقها عشرين بكرة) من ماله صلى الله عليه وسلم زيادة على ما دفعه أبو طالب ويأتي له مزيد قريبا. قال (١/٣٧٧): (كذا) هو ما يأتي عن الدولابي، ففي رواية: إن أبا طالب قال: وقد خطب إليكم راغبا كريمتكم خديجة وقد بذل لها من الصداق ما حكم عاجله وآجله اثنتا عشرة أوقية ذهبا ونشا. وقال المحب الطبري في السمط الثمين في أزواج الأمين: أصدقها المصطفى عشرين بكرة. ولا تضاد بين هذا وبين ما يقال أبو طالب أصدقها، لجواز أنه صلى الله عليه وسلم زاد في صداقها، فكان الكل صداقا، وذكر الدولابي وغيره أنه صلى الله عليه وسلم أصدقها اثنتي عشرة أوقية من ذهب، وفي المنتقى: الصداق أربعمائة دينار، فيكون ذلك أيضا زيادة على ما تقدم، انتهى. وقال الزرقاني (٤/٣٦٦): لعل ما وقع لبعضهم أنه أصدق خديجة أربعمائة دينار أصله درهم، انتهى۔

وقال التقي الفاسي في العقد الثمين (١/٣٧٣): وأصدقها صلى الله عليه وسلم اثنى عشر أوقية ونشا، وقيل: عشرين بكرة، انتهى. وقال محمد بن يوسف الشامي في سبل الهدى والرشاد (٢/١٦٥): قال ابن هشام: أصدقها عشرين بكرة. قال البلاذري والدمياطي: اثنتي عشرة أوقية ونشا. قال المحب الطبري: ذهبا، انتهى۔

وقال نور الدين الحلبي في السيرة الحلبية (١/٢٠٢): أقول: لا منافاة لجواز أن تكون البكرات عوضا عن الصداق المذكور، وقال بعضهم: يجوز أن يكون أبو طالب أصدقها ما ذكر، وزاد صلى الله عليه وسلم من عنده تلك البكرات في صداقها فكان الكل صداقا، انتهى۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

3 Dhū al-Ḥijjah 1441 / 24 July 2020

Approved by: Mufti Shabbir Ahmed and Mufti Muhammad Tahir

This answer was collected from IslamicPortal.co.uk, which is a repository of Islamic Q&A, articles, books, and resources. Various schools write and oversee the answers, including Maulana Yusuf Shabbir, Mufti Shabbir Ahmed, and Mufti Muhammad Tahir. 

Read answers with similar topics: