Home » Hanafi Fiqh » IslamicPortal.co.uk » Adult drinking woman’s milk

Adult drinking woman’s milk

Answered as per Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

Adult drinking woman’s milk

Question

If a 25-year-old man swallows the milk of a woman directly during unlawful intimacy, are they allowed to marry each other? Does it make a difference how much he drinks?

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

It is unlawful for an adult to drink the milk of his wife, let alone someone who he is not married to.

Nevertheless, if an adult does drink the milk of his wife or any non-Maḥram, the Maḥram relationship is not established irrespective of how much he drinks. The Maḥram relationship is only established when the child is less than 2 years old or 30 months at the most. Therefore, both can marry each other should they wish to do so.

قال الله تعالى: وحمله وفصاله ثلاثون شهرا، وقال تعالى: والوالدات يرضعن أولادهن حولين كاملين لمن أراد أن يتم الرضاعة، وعن أم سلمة رفعته: لا يحرم من الرضاعة إلا ما فتق الأمعاء في الثدي وكان قبل الفطام. قال الترمذي (١١٥٢): هذا حديث حسن صحيح، والعمل على هذا عند أكثر أهل العلم من أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم وغيرهم أن الرضاعة لا تحرم إلا ما كان دون الحولين، وما كان بعد الحولين الكاملين فإنه لا يحرم شيئا، انتهى۔

وقال محمد بن الحسن في الأصل (١٠/٢٨١): ولا رضاع بعد الفصال، بلغنا ذلك عن علي بن أبي طالب وعن عبد الله بن مسعود، ولو أن رجلا أو غلاما شابا شرب من لبن امرأة أو استعط به لم تحرم عليه تلك المرأة ولا أحد من ولدها لأن هذا ليس برضاع، إنما الرضاع ما كان في الحولين، لقول الله تعالى: حولين كاملين لمن أراد أن يتم الرضاعة، وكذلك ما بعد الحولين إلى ستة أشهر، فهذا رضاع في قول أبي حنيفة، وفيها قول آخر: قول أبي يوسف ومحمد: إذا زاد يوما على الحولين فليس برضاع، انتهى۔

وقال السرخسي في المبسوط (٥/١٣٥): الحرمة لا تثبت بإرضاع الكبير عندنا، انتهى۔

وقال المرغيناني في الهداية (١/٢١٧): وهل يباح الإرضاع بعد المدة؟ فقيل: لا يباح، لإن إباحته ضررية لكونه جزء الآدمي، انتهى. وتبعه الفخر الزيلعي فقال في التبيين (٢/١٨٣): ثم قيل: لا يباح الإرضاع بعد مدة الرضاع، لأن إباحته للضرورة لكونه جزء الآدمية، ولا حاجة بعد مدته، انتهى. قال ابن نجيم في البحر (٣/٢٣٩): واختلفوا في إباحته بعد المدة، واقتصر الشارح على المنع وهو الصحيح كما في شرح المنظومة، انتهى. وقال الحصكفي (٣/٢١١): (ولم يبح الإرضاع بعد مدته) لأنه جزء آدمي والانتفاع به لغير ضرورة حرام على الصحيح، شرح الوهبانية، انتهى. وجزم ابن أبي العز في التنبيه (٣/١٢٧٩) بجوازه، ولا يعول عليه إلا عند الضرورة كضعف الصبي، وتشبيهه بجواز بلع ريق الزوج تشبيه عجيب۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

28 Rabīʿ al-Thānī 1442 / 14 December 2020

Approved by: Mufti Shabbir Ahmed and Mufti Muhammad Tahir

This answer was collected from IslamicPortal.co.uk, which is a repository of Islamic Q&A, articles, books, and resources. Various schools write and oversee the answers, including Maulana Yusuf Shabbir, Mufti Shabbir Ahmed, and Mufti Muhammad Tahir. 

Read answers with similar topics: