Home » Hanafi Fiqh » Darulifta Azaadville » Using Lillah And Zakaat Funds

Using Lillah And Zakaat Funds

Answered as per Hanafi Fiqh by Darulifta Azaadville

Question:

Whilst visiting people, one person gave me lillah monies to be used for musjid/madrasah etc and another person gave me Zakaat monies to be used wherever the need be. 

I happened to stop at a shop /garage or met someone that I owed money. I did not have my own money with me at that time. (to fill petrol/ buy groceries or repay the debt etc). I used monies from the lillah/Zakaat and replaced them when I reached home. 

Is this correct? Will the Zakaat be discharged? Is there a way to correct this, if it is incorrect? 

Answer:

The Zakaat will not be discharged. You are responsible to discharge the money which you were given to discharge to eligible recipients or projects.

You should ask those whose funds you were entrusted with to give you permission to discharge their Zakaat and Lillah from your wealth. The amount which you had used from the Zakaat and Lillah funds should then be discharged from your wealth. 

Checked and Approved By:

Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

جمع مالاً لنفقة المسجد من الناس وصرفه في حاجة نفسه ثم أنفق مثلها لا يسعه ذلك فإن عرف صاحبه بعينه رده عليه أو جدّد الإذن منه وإن لم يعرف صاحبه بعينه استأمر الحاكم مرة لرفع الإثم أما الضمان فواجب على حال وإن بعذر يجرى في الاستحسان أن ينجو بإنفاق مثله
الفتاوى البزازية (1/ 39) 

رجل جمع مالاً من الناس لينفقه في بناء المسجد وأنفق من تلك الدراهم في حاجة نفسه ثم رد بدلها في نفقة المسجد لا يسعه أن يفعل ذلك وإذا فعل إن كان يعرف صاحب المال رد الضمان عليه أو يسأله ليأذن له بإنفاق الضمان في المسجد، وإن لم يعرف صاحب المال يرفع الأمر إلى القاضي حتى يأمره بإنفاق ذلك في المسجد فإن لم يقدر على أن يرفع الأمر إلى القاضي قالوا نرجو له في الاستحسان أن ينفق مثل ذلك من ماله في المسجد فيجوز ويخرج عن الوبال فيما بينه وبين الله تعالى وفي القضاء يكون ضامناً فيكون ذلك ديناً عليه لصاحب المال،
فتاوى قاضيخان (3/ 168)

في فتاوى أبي الليث – رحمه الله تعالى – رجل جمع مالا من الناس لينفقه في بناء المسجد فأنفق من تلك الدراهم في حاجته ثم رد بدلها في نفقة المسجد لا يسعه أن يفعل ذلك فإن فعل فإن عرف صاحب ذلك المال رد عليه أو سأله تجديد الإذن فيه وإن لم يعرف صاحب المال استأذن الحاكم فيما يستعمله وإن تعذر عليه ذلك رجوت له في الاستحسان أن ينفق مثل ذلك من ماله على المسجد فيجوز، لكن هذا واستثمار الحاكم يجب أن يكون في رفع الوبال أما الضمان فواجب، كذا في الذخيرة.
الفتاوى الهندية (2/ 480)

(قوله ولو تصدق إلخ) أي الوكيل بدفع الزكاة إذا أمسك دراهم الموكل ودفع من ماله ليرجع ببدلها في دراهم الموكل صح. بخلاف ما إذا أنفقها أولا على نفسه مثلا ثم دفع من ماله فهو متبرع، رد المحتار على الدر المختار (2/ 269) سعيد

Original Source Link

This answer was collected from the official Ifta website of Darul Uloom Azaadville, South Africa. Most of the answers are checked and approved by Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

Read answers with similar topics:

Related Q&A

Random Q&A

More Answers…

Latest Q&A