IslamQA.org Logo

Pelting before Zawaal on the 11th and not spending the night in Mina?

Answered according to Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assalam o alaikum. Alhamdulillah i have performed hajj this year. I have 2 questions about which i am unsure what to do. 

1. I performed rami on the 11th zilhaj before zawal time. What is the ruling on this and whether there is a fatwa now which allows to do so. Whether there is any damm(penalty) applicable on this. How much time do you have to pay the damm in makkah ?

2. My mother was with me during this journey. She was exhausted and had a throat infection which is why she couldn’t walk anymore and stayed outside of Mina on the night of 12 zilhaj. Is there any damm applicable on this or what else is the solution. 

I will appreciate a response as quick as possible.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

May Allah grant you and your mother the barakah of an accepted Haj. Ameen.

It is waajib (compulsory) to pelt after Zawaal on the 11th and 12th of  Zul-Hijjah. The pelting before Zawaal on the 11th and 12th was invalid. The pelting had to be repeated after Zawaal

If it was not repeated, then damm (penalty) has to be paid. The damm is to slaughter a goat, sheep or 1/7 of a camel in the Haram.

You may also appoint someone to do the damm on your behalf. It is preferable to be done immediately, however, there is no specified time to do it.[i]

Spending the night in Mina is a great Sunnah and should not be left  without a valid excuse, However there is no Damm if left out[ii].

And Allah Ta’āla Knows Best

Muhammed Al-Ameen Bin Moulana Ismail Akoo

Student Darul Iftaa

Newcastle; KZN, South Africa 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.


[i]

مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبحركتاب الحج

الجزء1صفحةيخ310 (دار التراث العربي)

و اما يختص بالمكان دون الزمان و هو دم الجنايات

تيين الحقائقباب الهدي

الجزء 2434 (دار الكتب العلمية)

فتاوى محموديةباب في واجبات الحج سننه

الجزء 10صفحة 435-436 (فاروقية)

[ii]

 الرد المختار و حاسية ابن عابدينكتاب الحج

الجزء2صفحة 540 (دار الفكر-بيروت)

(ثم أتى منى فيبيت بها للرمي)

•———————————•

[رد المحتار]

 (قوله فيبيت بها للرمي) أي ليالي أيام الرمي هو السنة فلو بات بغيرها كره ولا يلزمه شيء

فتح القديرفصل في المواقيت

الدزء 2صفحة 502 (دار الفكر)

إذ هو سنة عندنا يلزم بتركه الإساءة على ما يفيده لفظ الكافي حيث استدل ‏بأن العباس رضي الله عنه استأذن النبي عليه الصلاة والسلام في أن يبيت بمكة ‏ليالي منى من أجل سقايته فأذن له ثم قال ولو كان واجبا لما رخص في تركها لأجل السقاية اه فعلم أنه سنة

التجريد للقدوري

الجزء 1صفحة 1957 دار السلام – القاهرة

حكم من ترك المبيت بمنى من غير عذر قال أصحابنا: إذا ترك المبيت بمنى من غير عذر فقد أساء: ولا شيء عليه

مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبحركتاب الحج

الجزء1صفحة 282 (دار التراث العربي)

فتاوى حقانيةباب الجنايات

الجزء 4صفحة 264(Darul-Uloom Haqaniya Paakistan)

فتاوى محموديةباب في واجبات الحج سننه

الجزء 10صفحة 339-340-341 (فاروقية)

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Find more answers indexed from: Askimam.org
Read more answers with similar topics:
Subscribe to IslamQA Weekly Newsletter

Subscribe to IslamQA Weekly Newsletter

You will receive 5 Q&A in your inbox every week



We have sent a confirmation to you. Please check the and confirm your subscription. Thank you!