Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Does laughing aloud in Salaah invalidate the Salaah? Does lowering the garments below the ankles invalidate the Wudhu?

Does laughing aloud in Salaah invalidate the Salaah? Does lowering the garments below the ankles invalidate the Wudhu?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

In one hadith, The Messenger of Allah sallalahu alahi wasallam saw a sahabi laughing audibly in salaah and told him to repeat his wudhu. Therefore major scholars say that laughing audibly in salaah breaks wudhu taking this order of the Prophet sallalahu alaihi wasallam as amr ta’abbudi.

In another hadith, The Messenger of Allah sallalahu alaihi wasallam saw a sahabi with his trousers below his ankles in salaah and ordered him to repeat his salaah.

However, the Ulama here have not said that having your trousers below your ankles breaks your salaah.

What is the reason for the different stance taken between the two?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Respected brother,

Laughing aloud in Salah breaks wudhu. This is amr ta’bbudi as you correctly point out in the query.

The command in repeating wudhu due to lowering the garment below the ankles mentioned in the Hadith is based on zajr[1], which was an expression of harsh condemnation of lowering the garments below the ankles. Lowering the garment below the ankles has been condemned harshly in many Ahadeeth.

However, in principle, lowering the garments below the ankles does not invalidate the wudhu.

And Allah Ta’āla Knows Best

Fahad Abdul Wahab

Student Darul Iftaa

USA

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai                                                                                                                                                                                                                

www.Daruliftaa.net


[1] صفة بعد صفة لرجل أي: مرسلة أسفل من الكعب تبخترا وخيلاء، قال ابن الأعرابي: المسبل الذي يطول ثوبه ويرسله إلى الأرض يفعل ذلك تبخترا واختيالا اه وإطالة الذيل مكروهة عند أبي حنيفة والشافعي في الصلاة وغيرها، ومالك يجوزها في الصلاة دون المشي لظهور الخيلاء فيه، (قال له رسول الله – صلى الله عليه وسلم -) ، أي: بعد صلاته لكون صلاته صحيحة، فأراد أن يبين له أنها غير مقبولة، فقال: (اذهب فتوضأ) : قيل: لعل السر في أمره بالتوضؤ، وهو طاهر أن يتفكر الرجل في سبب ذلك الأمر، فيقف على ما ارتكبه من المكروه، وأن الله ببركة أمر رسول الله – عليه السلام – إياه بطهارة الظاهر يطهر باطنه من دنس الكبر ; لأن طهارة الظاهر مؤثرة في طهارة الباطن ذكره الطيبي (فذهب وتوضأ ثم جاء) : فكأنه جاء غير مسبل إزاره (فقال رجل: يا رسول الله ما لك أمرته أن يتوضأ؟) ، أي: والحال أنه طاهر [قال: ( «إنه كان يصلي وهو مسبل إزاره»  : وإن الله لا يقبل، أي: قبولا كاملا صلاة رجل مسبل إزاره، ظاهر جوابه – عليه السلام – أنه إنما أعاده بالوضوء، والذي أعلم، أنه لما كان يصلي وما تعلق القبول الكامل بصلاته، والطهارة من شرائط الصلاة وأجزائها الخارجة فسرى عدم القبول إلى الطهارة أيضا، فأمره بإعادة الطهارة حثا على الأكمل والأفضل

[مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح  ج٢ ص٦٣٤ دار الفكر]

بذل المجهود في حل سنن ابي داود ج٣ ص٥٧١ دار البشائر الاسلامية

ولم يأمره بإعادة الصلاة لأنها صحيحة وإن لم تقبل….

[دليل الفالحين ج٣ ص٢٤٦ دار الحديث القاهرة]

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: