Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Will getting a water pump in my Uncle’s name earn him reward?

Will getting a water pump in my Uncle’s name earn him reward?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Salaam, my uncle passed away 3 years ago now and I would like to find out if there is anything I can do to help him get reward so can you advise me if this is possible. Like are things like getting a water pump on his name for people to drink water from able to get him reward?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

May Allah grant your uncle Jannah and bestow His mercy upon him.

You enquire if there is any way you can benefit your uncle in terms of reward.

Isaal-e-Thawaab means to perform a virtuous act and granting the reward to any person, alive or deceased. Isaal-e-Thawaab can be fulfilled either through charity or by voluntary acts of worship.

Consider the following Ahadeeth regarding charitable deeds:

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ ـ رضى الله عنهما أَنَّ رَجُلاً، قَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم إِنَّ أُمَّهُ تُوُفِّيَتْ أَيَنْفَعُهَا إِنْ تَصَدَّقْتُ عَنْهَا قَالَ ‏ “‏ نَعَمْ ‏”‏‏.‏ قَالَ فَإِنَّ لِي مِخْرَافًا وَأُشْهِدُكَ أَنِّي قَدْ تَصَدَّقْتُ عَنْهَا (صحيح البخارى – 2770)‏

Translation: Ibn Abbas Radhiallahu Anhu reports, a man said to Allah’s Messenger Sallallahu Alaihi Wasalllam, “My mother died, will it benefit her if I give in charity on her behalf?” The Prophet Sallallahu Alaihi Wasallam replied in the affirmative. The man said, “I have a garden and I make you a witness that I give it in charity on her behalf.”(Sahih al-Bukhari-2770)[i]

عن أبي هريرة، أن رجلا سأل رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: إن أبي مات وترك مالا ولم يوص، فهل يكفر عنه إن تصدقت عنه؟ قال: نعم. (سنن ابن ماجه-2716)‏

Translation: It was narrated from Abu Hurairah that a man asked the Messenger of Allah Sallallahu Alaihi Wasallam: My father died and left behind wealth, but he did not make a will. Will it expiate for him if I give charity on his behalf? He said: Yes. (Sunnan Ibn Majah- 2716)[ii]

عن سعد بن عبادة، قال: قلت: يا رسول الله، إن أمي ماتت أفأتصدق عنها؟ قال: نعم، قلت: فأي الصدقة أفضل؟ قال: سقي الماء (سنن النسائ-3664)

Translation: Sa’d ibn ‘Ubadah reported: I said, “O Messenger of Allah, my mother has died. Shall I give charity on her behalf?” The Prophet, peace and blessings be upon him, said, “Yes.” I said, “Which charity is best?” The Prophet said, “A drink of water.” (Sunnan Nasaii) [iii]

Sponsoring a water pump with the intention of Isaal-e-Thawaab for your uncle will earn him reward.[iv]

It is important to note that Isaal-e-Thawaab should not be confined to your uncle only; rather it is advisable that it should be done on behalf of all the Muslims, as explained by the Fuqahaa. This will not reduce one’s reward in the least bit.[v]

 

And Allah Ta’āla Knows Best.

Hasan Ahmed Razzak

Student – Darul Iftaa

Paterson, New Jersey, USA

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

 

18-02-1441| 17-10-2019

______

 


[i]

صحيح البخاري- محمد بن إسماعيل بن إبراهيم بن المغيرة البخاري- دار الشعب – 2770

حدثنا محمد بن عبد الرحيم ، أخبرنا روح بن عبادة ، حدثنا زكريا بن إسحاق ، قال : حدثني عمرو بن دينار ، عن عكرمة ، عن ابن عباس ، رضي الله عنهما أن رجلا قال لرسول الله صلى الله عليه وسلم إن أمه توفيت أينفعها إن تصدقت عنها قال نعم قال فإن لي مخرافا وأشهدك أني قد تصدقت عنها

[ii]

سنن ابن ماجه – أبو عبد الله محمد بن يزيد القزويني- دار الصديق-ج=1 ص=584

حَدَّثنا أَبُو مَرْوَانَ مُحَمَّدُ بْنُ عُثْمَانَ الْعُثْمَانِيُّ، حَدَّثنا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ أَبِي حَازِمٍ، عَنِ الْعَلاَءِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَجُلاً سَأَلَ رَسُولَ اللهِ صَلى الله عَليه وسَلم قَالَ: إِنَّ أَبِي مَاتَ وَتَرَكَ مَالاً وَلَمْ يُوصِ، فَهَلْ يُكَفِّرُ عَنْهُ إِنْ تَصَدَّقْتُ عَنْهُ؟ قَالَ: نَعَمْ (2716)

[iii]

سنن النسائي – أحمد بن شعيب بن علي الخراساني، النسائي – مكتب المطبوعات الإسلامية – ج=6 ص=254

 أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُبَارَكِ، قَالَ: حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ هِشَامٍ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيِّبِ، عَنْ سَعْدِ بْنِ عُبَادَةَ، قَالَ: قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، إِنَّ أُمِّي مَاتَتْ أَفَأَتَصَدَّقُ عَنْهَا؟ قَالَ: «نَعَمْ»، قُلْتُ: فَأَيُّ الصَّدَقَةِ أَفْضَلُ؟ قَالَ: «سَقْيُ الْمَاءِ»

[iv]

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 243)

أقول: ما مر عن الشافعي هو المشهور عنه. والذي حرره المتأخرون من الشافعية وصول القراءة للميت إذا كانت بحضرته أو دعا له عقبها ولو غائبا لأن محل القراءة تنزل الرحمة والبركة، والدعاء عقبها أرجى للقبول، ومقتضاه أن المراد انتفاع الميت بالقراءة لا حصول ثوابها له، ولهذا اختاروا في الدعاء: اللهم أوصل مثل ثواب ما قرأته إلى فلان، وأما عندنا فالواصل إليه نفس الثواب. وفي البحر: من صام أو صلى أو تصدق وجعل ثوابه لغيره من الأموات والأحياء جاز، ويصل ثوابها إليهم عند أهل السنة والجماعة كذا في البدائع، ثم قال: وبهذا علم أنه لا فرق بين أن يكون المجعول له ميتا أو حيا. والظاهر أنه لا فرق بين أن ينوي به عند الفعل للغير أو يفعله لنفسه ثم بعد ذلك يجعل ثوابه لغيره، لإطلاق كلامهم، وأنه لا فرق بين الفرض والنفل. اهـ. وفي جامع الفتاوى: وقيل: لا يجوز في الفرائض اهـ.

[v]

در المختار و حاشية ابن عابدين (رد المحتار) – سعيد- ج=2 ص= 243

صرح علماءنا في باب الحج عن الغير بأن للإنسان أن يجعل ثواب عمله لغيره صلوة او صوما او صدقة او غيرها ….ألأفضل لمن يتصدق نفلا أن ينوي لجميع الؤمنين والمؤمنات, لأنها تصل إليهم ولاينقص من أجره شيأً

 

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: