Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Delivering newspapers and coupons to betting shops

Delivering newspapers and coupons to betting shops

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assalamu alaikum 
Hope youre well mufti saab, i had a question, 
Someone delivers newspapers to betting shops and houses too. And and on some days they deliver coupons to the betting shops, and these coupons are used for customers to write their bets on. 
Will their income be permissible? 
Jzk

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

It is permissible to deliver newspapers to betting shops and houses.[1] However, delivering betting coupons to betting shop, is assisting in sin which is prohibited.[2] Allah Ta’ala says:

ولا تعاونوا على الإثم والعدوان (المائدة 2)

 Translation: “And do not help each other in sin and aggression” (Al-Maidah Verse 2)

And Allah Ta’āla Knows Best

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


[1] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 391) 

(قوله وحمل خمر ذمي ) قال الزيلعي: وهذا عنده وقالا هو مكروه ” لأنه – عليه الصلاة والسلام – «لعن في الخمر عشرة وعد منها حاملها» وله أن الإجارة على الحمل وهو ليس بمعصية، ولا سبب لها وإنما تحصل المعصية بفعل فاعل مختار، وليس الشرب من ضرورات الحمل، لأن حملها قد يكون للإراقة أو للتخليل، فصار كما إذا استأجره لعصر العنب أو قطعه والحديث محمول على الحمل المقرون بقصد المعصية اهـ زاد في النهاية وهذا قياس وقولهما استحسان، ثم قال الزيلعي: وعلى هذا الخلاف لو آجره دابة لينقل عليها الخمر أو آجره نفسه ليرعى له الخنازير يطيب

له الأجر عنده وعندهما يكره

 

فتاوی محمودیہ  جلد 13 صفحه 399

 

[2] ولا تعاونوا على الإثم والعدوان   (Verse: 5:2)

 

تفصيل الكلام في مسألة الإعانة على الحرام (ص: 35)

الأول: أن يقصدَ الإعانةَ على المعصية، فإن مَن باعَ العصيرَ بقصد أن يتخذَ منه الخمر أو أمرد بقصد أن يفسقَ به، كان عاصياً في نفس هذا البيع بهذه النية والقصد، وكذا مَن أجَّرَ بيتاً بقصد أن يباعَ فيه الخمرُ فقامت المعصية بعين هذه الإجارة مع قطع النظر عن فعل فاعل مختار؛ لاقتران هذه النيّة. كما مرّ مُصَرَّحاً(3) في ((الأشباه))، و(حظر) ((رد المحتار)).

 

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: