Home » Hanafi Fiqh » Tafseer Raheemi » Keeping the name Rafe’

Keeping the name Rafe’

Answered as per Hanafi Fiqh by Tafseer Raheemi

Question)
کیا میں آپنی لڑکی کا نام رافعہ رکھ سکھتا ہوں؟ کیوں کہ مجھے اللہ پاک کا صفاتی نام ‘رافع’ بہت پسند ہے ، کیا ترمذی شریف میں رافع نام رکھنے یا بلانے کی ممانعت آَئی ہے؟ اگر حدیث میں ہے تو مہربانی کرکہ حدیث کا ترجمہ اور تفسیر بتائے
Answer)
It is mentioned in Thirmidhi Shareef:

65- بَابُ مَا يُكْرَهُ مِنَ الأَسْمَاءِ
2835 – حدثنا محمد بن بشار حدثنا أبو أحمد حدثنا سفيان عن ابي الزبير عن جابر عن عمر بن الخطاب قال : قال رسول الله صلى الله عليه و سلم لأنهين أن يسمى رافع وبركة ويسار
قال أبو عيسى هذا حديث غريب
هكذا رواه أبو أحمد عن سفيان عن أبي الزبير عن جابر عن عمر ورواه غيره عن سفيان عن أبي الزبير عن جابر عن النبي صلى الله عليه و سلم و أحمد ثقة حافظ والمشهور عند الناس هذا الحديث عن جابر عن النبي صلى الله عليه وليس فيه عن عمر
Hadhrat Umar bin Al Khattaab (Radhiyallahu Anhu) narrates, that Rasulullah (Sallallahu Alayhi Wasallam) said: “I will forbid naming with Rafi, Barakah, and Yasar.”

(The Book of Manners from Rasulullah (Sallallahu Alayhi Wasallam), The Chapter regarding the names which are disliked)

وجملة ما يتحصل من احاديث هذا الباب أن النبى صلى الله عليه و سلم كره الأسماء القبيحة المعنى أو الأسماء التى يخاف منها الطيرة (وإن كانت الطيرة فى نفسها لا تحلّ) أو الأسماء التى فيها تزكية المسمّى فمن الأول عاصية ومن الثانى أفلح ويسار ونجيح وغيرها ومن الثالث برّة وهو يندرج فى القسم الثانى أيضا
(Takmila Fathul Mulhim page 214, volume 4)

“And the summary of what is obtained from the Ahadeeth of this chapter is that Rasulullah (Sallallahu Alayhi Wasallam) disliked names which had an unsuitable meaning; names which could be taken as bad omens (even though taking bad omens in itself is prohibited), or names which involve undue praising of the person named.

In the first category belongs ‘Aasiyah’ ( meaning disobedient)

In the second category belongs ‘Aflah’ (meaning most successful), ‘Yasaar’ (meaning ease), ‘Najeeh’ (meaning successful)

In the last category belongs ‘Barrah’ (meaning pious, obedient) and this name also comes under the second category.”

The name ‘Rafi’ would fall under the third category, thus it would be disliked to keep such a name.

Other Ahadeeth are as follows:

عن جابر عن النبي صلى الله عليه وسلم قال إن عشت نهيت أمتي إن شاء الله أن يسمي أحد منهم بركة ونافعا وأفلح ولا أدري قال رافع يقال هاهنا بركة فيقال ليس ها هنا فقبض النبي صلى الله عليه وسلم ولم ينه عن ذلك
(Al Adab Ul Mufrad of Imam Bukhari, and Mushkilul Aathaar of Imam Tahawi)

Hadhrat Jaabir (Radhiyallahu Anhu) narrates that Rasulullah (Sallallahu Alayhi Wasallam) said,” If I live, I will prohibit my Ummah, insha Allah, from naming someone ‘Barakah’, ‘Nafi’ or ‘Aflah’,
(the narrator says) and I do not recall if he mentioned ‘Rafi’
If someone says “Is Barakah there? To which the reply might be “No, not here”.
Rasulullah (Sallallahu Alayhi Wasallam) passed away and he never prohibited them.)

عن جابر بن عبد الله قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لئن عشت إلى قابل لأنهين أن يسمى نافعا ويسارا وبركة قال ولا أدري أقال رافع أم لا
(Mushkilul Aathaar of Imam Tahawi)

Hadhrat Jaabir (Radhiyallahu Anhu) narrates that Rasulullah (Sallallahu Alayhi Wasallam) said,” If I live till next year I will forbid naming with Nafi, Barakah, and Yasar. ( and I do not recall if he mentioned ‘Rafi’ or not”)

Regarding these Ahaadeth, it is mentioned in Takmilae Fathul Mulhim (page 213 volume 4)

والمراد من النهى فى حديث جابر نهي تحريم, والمراد أن النبى صلى الله عليه وسلم أراد أن ينهى عن هذه الأسماء تحريما, فلم يفعل إلى أن قبض صلى الله عليه وسلم. أما كراهة التنزيهية فقد صرح في حديث سمرة. والله أعلم.

” The meaning of the prohibition in the Hadeeth of Jaabir (Radhiyallahu Anhu) was that of Thareemi.ie that Rasulullah (Sallallahu Alayhi Wasallam) intended to forbid them as Tahreemi, however he didn’t do this, until he passed away. As for it being Makrooh e Tanzihi, this has been clearly expressed in the Hadeeth of Samurah .

Allah Knows Best”

It also states in Takmilae Fathul Mulhim (page 212 volume 4)

….هذا النهي عند الجمهور للتنزيه, فقد ثبت أن النبى صلى الله عليه وسلم كان له غلام إسمه رباح , ومولى اسمه يسار , فإقراره صلى الله عليه وسلم هذين الإسمين يدل على الجواز, ولهذا سمى ابن عمر رضى الله مولاه نافعا, وهو محدث مشهور.

“This prohibition, according to the majority, is Tanzihi, and it is proven that Rasulullah (Sallallahu Alayhi Wasallam) had a slave called ‘Rabah’, a freed slave called ‘Yasaar’, so Rasulullah (Sallallahu Alayhi Wasallam)’s approval of these two names indicates that they are permissible, this is why Ibn Umar (Radhiyallahu Anhu) named his freed slave ‘Nafi’ who was a famous Muhaddith”

Similarly the name ‘Rafi’ can be found within the Sahaba, thus it is allowed though preferable not to keep it.
(M.UDDIN 3/12)

This answer was collected from Tafseer-Raheemi.com the official website of Sheikh Abdul Raheem Limbada (Hafizahullah) of UK.

Read answers with similar topics: