IslamQA

Is it valid to simply give money instead of making up unperformed fasts?

Answered according to Hanafi Fiqh by Qibla.com

Answered by Shaykh Faraz Rabbani

When I was younger I used to fast during ramadan, but afterwards I wouldn’t make up the fasts that I had missed, due to my menstrual cycle. I have been able to calculate the missed fasts, and I was told that I could pay a sum of money for each fast, in order to make them up, and this is what I did. Is this permissible? Or will I have to fast for the ones that I missed?

Answer:
In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

Wassalam,

Sayyida A’isha said that, “We used to be commanded [f: by the Prophet (peace and blessings be upon him)] to make up our fasts, though not our prayers, when menstruating.” [Bukhari and Muslim]

Shaykh al-Islam Imam Nawawi (Allah have mercy on him) relates from Tirmidhi, Ibn al-Mundhir, Ibn Jarir, and others that,

“There is scholarly consensus that women do not make up prayers [skipped when menstruating], but must make up the fasts.” [al-Majmu`, 2.387]

Faraz Rabbani

: قَالَتْ [عائشة] كَانَ يُصِيبُنَا ذَلِكَ فَنُؤْمَرُ بِقَضَاءِ الصَّوْمِ وَلَا نُؤْمَرُ بِقَضَاءِ الصَّلَاةِ قال شيخ الإسلام الإمام النووي (رحمه الله تعالى) في المجموع: (2/387) فأجمعت الأمة : على أنه يحرم عليها الصلاة فرضها ونفلها وأجمعوا على أنه يسقط عنها فرض الصلاة فلا تقضي إذا طهرت . قال أبو جعفر بن جرير في كتابه اختلاف الفقهاء : أجمعوا على أن عليها اجتناب كل الصلوات فرضها ونفلها , واجتناب جميع الصيام فرضه ونفله , واجتناب الطواف فرضه ونفله , وأنها إن صلت أو صامت أو طافت لم يجزها ذلك عن فرض كان عليها , ونقل الترمذي وابن المنذر وابن جرير وآخرون الإجماع أنها لا تقضي الصلاة وتقضي الصوم .

في الموسوعة الفقهية: ( 4 ) الصوم : 36 – ا…. كما اتفق الفقهاء على وجوب قضاء رمضان عليها , لقول عائشة رضي الله عنها في الحيض : كان يصيبنا ذلك , فنؤمر بقضاء الصوم ولا نؤمر بقضاء الصلاة . ونقل الترمذي وابن المنذر وابن جرير وغيرهم الإجماع على ذلك . واتفق الفقهاء أيضا على أن الحيض لا يقطع التتابع في صوم الكفارات , لأنه ينافي الصوم ولا تخلو عنه ذات الأقراء في الشهر غالبا , والتأخير إلى سن اليأس فيه خطر , واستثنى الحنفية من ذلك كفارة اليمين ونحوها . وتفصيل ذلك في مصطلح ( كفارة ) .
 

This answer was indexed from Qibla.com, which used to have a repository of Islamic Q&A answered by various scholars. The website is no longer in existence. It has now been transformed into a learning portal with paid Islamic course offering under the brand of Kiflayn.

Find more answers indexed from: Qibla.com
Subscribe to IslamQA Weekly Newsletter

Subscribe to IslamQA Weekly Newsletter

You will receive 5 Q&A in your inbox every week



We have sent a confirmation to you. Please check the and confirm your subscription. Thank you!