Home » Hanafi Fiqh » Qibla.com » Is it valid to simply give money instead of making up unperformed fasts?

Is it valid to simply give money instead of making up unperformed fasts?

Answered as per Hanafi Fiqh by Qibla.com

Answered by Shaykh Faraz Rabbani

When I was younger I used to fast during ramadan, but afterwards I wouldn’t make up the fasts that I had missed, due to my menstrual cycle. I have been able to calculate the missed fasts, and I was told that I could pay a sum of money for each fast, in order to make them up, and this is what I did. Is this permissible? Or will I have to fast for the ones that I missed?

Answer:
In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

Wassalam,

Sayyida A’isha said that, “We used to be commanded [f: by the Prophet (peace and blessings be upon him)] to make up our fasts, though not our prayers, when menstruating.” [Bukhari and Muslim]

Shaykh al-Islam Imam Nawawi (Allah have mercy on him) relates from Tirmidhi, Ibn al-Mundhir, Ibn Jarir, and others that,

“There is scholarly consensus that women do not make up prayers [skipped when menstruating], but must make up the fasts.” [al-Majmu`, 2.387]

Faraz Rabbani

: قَالَتْ [عائشة] كَانَ يُصِيبُنَا ذَلِكَ فَنُؤْمَرُ بِقَضَاءِ الصَّوْمِ وَلَا نُؤْمَرُ بِقَضَاءِ الصَّلَاةِ قال شيخ الإسلام الإمام النووي (رحمه الله تعالى) في المجموع: (2/387) فأجمعت الأمة : على أنه يحرم عليها الصلاة فرضها ونفلها وأجمعوا على أنه يسقط عنها فرض الصلاة فلا تقضي إذا طهرت . قال أبو جعفر بن جرير في كتابه اختلاف الفقهاء : أجمعوا على أن عليها اجتناب كل الصلوات فرضها ونفلها , واجتناب جميع الصيام فرضه ونفله , واجتناب الطواف فرضه ونفله , وأنها إن صلت أو صامت أو طافت لم يجزها ذلك عن فرض كان عليها , ونقل الترمذي وابن المنذر وابن جرير وآخرون الإجماع أنها لا تقضي الصلاة وتقضي الصوم .

في الموسوعة الفقهية: ( 4 ) الصوم : 36 – ا…. كما اتفق الفقهاء على وجوب قضاء رمضان عليها , لقول عائشة رضي الله عنها في الحيض : كان يصيبنا ذلك , فنؤمر بقضاء الصوم ولا نؤمر بقضاء الصلاة . ونقل الترمذي وابن المنذر وابن جرير وغيرهم الإجماع على ذلك . واتفق الفقهاء أيضا على أن الحيض لا يقطع التتابع في صوم الكفارات , لأنه ينافي الصوم ولا تخلو عنه ذات الأقراء في الشهر غالبا , والتأخير إلى سن اليأس فيه خطر , واستثنى الحنفية من ذلك كفارة اليمين ونحوها . وتفصيل ذلك في مصطلح ( كفارة ) .
 

This answer was indexed from Qibla.com, which used to have a repository of Islamic Q&A answered by various scholars. The website is no longer in existence. It has now been transformed into a learning portal with paid Islamic course offering under the brand of Kiflayn.