Mistakenly making two rukus

Answered according to Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za
image_pdfimage_print

Q: What do I do in the case where I make a mistake during salah?

Today I made a mistake after saying samiallah hulimanhamidah, I went down to do ruku again. I suddenly stopped prayer because I realised this mistake, then redid the salah. I was on the first rakah. Is this when one does sajdah sahw? If so, how do I perform it?

Bismillaah

A: If you mistakenly repeated the ruku, and thereafter remembered that you had made ruku, then in such a situation you should continue with the salaah and make sajdah e sahw at the end of the salaah.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

ولا يجب السجود إلا بترك واجب أو تأخيره أو تأخير ركن أو تقديمه أو تكراره أو تغيير واجب بأن يجهر فيما يخافت وفي الحقيقة وجوبه بشيء واحد وهو ترك الواجب، كذا في الكافي (الفتاوى الهندية 1/126)

وإذا قعد في موضع القيام أو قام في موضع القعود أو ركع في موضع السجود أو سجد في موضع الركوع أو ركع ركوعين أو سجد ثلاث سجدات ساهيا يجب عليه سجود السهو لأنه وجد تغيير الفرض من التأخير عن مكانه أو التقديم على مكانه (تحفة الفقهاء 1/210)

وكذا إذا ركع في موضع السجود أو سجد في موضع الركوع أو ركع ركوعين أو سجد ثلاث سجدات لوجود تغيير الفرض عن محله أو تأخير الواجب (بدائع الصنائع 1/164)

وكذا إذا قرأ السورة وسها عن الفاتحة ثم تذكر فإنه يعود ويقرأ الفاتحة ويعيد السورة ويعيد الركوع وعليه السهو لما قلنا بخلاف ما لو تذكر القنوت في الركوع فإنه لا يعود ولا يقنت فيه لفوات محله ولو عاد وقنت لم يرتفض ركوعه لأن القنوت لا يقع فرضا فلا يرتفض به الفرض ويسجد للسهو على كل حال ليترك الواجب أو تأخيره (حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح صـ 461)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

Facebooktwitterpinteresttumblrmail
Sidebar