1

Another version of the Hadith regarding the Keys of the treasure of the heavens and the earth

Answered according to Hanafi Fiqh by HadithAnswers.com
Prev Question
Next Question

Question

Is this suitable to quote and practise upon?

عن ابن عباس أن عثمان جاء إلى النبي صلّى الله عليه وسلم فقال له: أخبرني عن مقاليد السماوات والأرض فقال: سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم الأول والآخر والظاهر والباطن بيده الخير يحيي ويميت وهو على كل شيء قدير من قالهن يا عثمان إذا أصبح عشر مرات وإذا أمسى أعطاه الله ست خصال. أما أولهن فيحرس من إبليس وجنوده. وأما الثانية فيعطى قنطارا من الأجر وأما الثالثة فيزوج من الحور العين. وأما الرابعة فيغفر له ذنوبه. وأما الخامسة فيكون مع إبراهيم الخليل في قبته. أما السادسة فيحضره اثنا عشر ملكا عند موته يبشرونه بالجنة ويزفونه من قبره إلى الموقف فإن أصابه شيء من أهاويل يوم القيامة قالوا لا تخف إنك من الآمنين ثم يحاسبه الله حسابا يسيرا ثم يؤمر به إلى الجنة يزفونه إلى الجنة من موقفه كما تزف العروس حتى يدخلونه الجنة بإذن الله تعالى والناس في شدة الحساب

 

Answer

‘Allamah Suyuti (rahimahullah) has referenced this version of the narration to [Tafsir] ibn Marduyah.

(Ad Durrul Manthur, Surah Zumar, Verse: 63, vol. 12 pg. 688-689)

 

Although this narration has been reported with more than one chain, the text has been declared unreliable. The Hadith is therefore not suitable to quote.

(Refer: Tafsir Ibn Kathir, Surah Zumar, Verse: 63, vol. 6 pg. 465, Mizanul I’tidal, vol. 4 pg. 308, Lisanul Mizan, vol. 8 pg. 18)

 

Also see here and here

 

And Allah Ta’ala Knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

This answer was collected from HadithAnswers.com. The answers were either answered or checked by Moulana Haroon Abasoomar (rahimahullah) who was a Shaykhul Hadith in South Africa, or by his son, Moulana Muhammad Abasoomer (hafizahullah), who is a Hadith specialist. 

Sidebar