Home » Hanafi Fiqh » Fatwaa.com » Jews Being Chosen

Jews Being Chosen

Respected Mufti,

I ‘d like to know the Muslim opinion on the status of Jews as the chosen people of God.Anybody knows they claim to be chosen,but I am not sure about the Islamic point of view because the Quran says in one verse something about them having been put above the rest of huimanity;but,apart from this aya,the whole Quran stresses the equality of humans regarding ethnicity,considering that only steadfastness in faith makes someone better than another,and not race or belonging to a particular people(let’s look at Bilal,for example)and Muhammad himself said that there is no such thing as blacks being better or whites or viceversa,because only religious feeling is important.So,are the Jews considered a chosen people in Islam?

Thanks.

Answer

Wa’alaykum as Salām wa raḥmatullāhi wa barakātuhu,

Commentators explain the verse which you have alluded to by mentioning that the preference Allah Ta’āla conferred on Banī Isrā’il was constricted to the time between the era of Mūsā (peace be upon him) and Īsā (peace be upon him). The reason for this preference is because of the great amount of prophets that were sent to them. Also, they were the true believers of their time, hence, Allah bestowed his favours upon them.

It was not because of their ethnic or racial group that they were preferred, rather it was because of their believing in Allah Ta’ālā and following the prophets of their time. Allah Ta’ālā will always favour those who bring faith upon him and do good deeds, irrespective of their colour, race or nationality.

Allah Ta’ālā mentions,


مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ }النحل : 97 ، 98

{

“And whoever does good deeds, whether male or female, and he (or she) is a believer, We will grant him a blissful life and We will recompense them with better than what they done.”

With the advent of Islām, all other religions have been abrogated. Allāh Ta’ālā mentions in the noble Qurān,

إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ }آل عمران : 19

“The religion by Allāh is Islām.”

Therefore, Islām now is the only chosen religion. Since the Jews no more belief in the true religion, they no more enjoy such privileges. During the life of Muhammad صلي الله عليه وسلم, Jews always claimed that they were the chosen beloveds of Allah. Allah Ta’ālā revealed the following verse in response to them,


وَقَالَتِ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَى نَحْنُ أَبْنَاءُ اللَّهِ وَأَحِبَّاؤُهُ قُلْ فَلِمَ يُعَذِّبُكُمْ بِذُنُوبِكُمْ بَلْ أَنْتُمْ بَشَرٌ مِمَّنْ خَلَقَ
}المائدة : 18

“And the Jews and the Christians say: We are the sons of Allah and His beloved ones. Say: Why does He then chastise you for your sins? Nay, you are mortals from among those whom He has created.”


القول في تأويل قوله تعالى : { وَلَقَدِ اخْتَرْنَاهُمْ عَلَى عِلْمٍ عَلَى الْعَالَمِينَ (32) وَآتَيْنَاهُمْ مِنَ الآيَاتِ مَا فِيهِ بَلاءٌ مُبِينٌ{ )33(
يقول تعالى ذكره: ولقد اخترنا بني إسرائيل على علم منا بهم على عالمي أهل زمانهم يومئذ، وذلك زمان موسى صلوات الله وسلامه عليه.
وبنحو الذي قلنا في ذلك قال أهل التأويل.
* ذكر من قال ذلك:
حدثنا بشر، قال: ثنا يزيد، قال: ثنا سعيد، عن قتادة( وَلَقَدِ اخْتَرْنَاهُمْ عَلَى عِلْمٍ عَلَى الْعَالَمِينَ ) : أي اختيروا على أهل زمانهم ذلك، ولكلّ زمان عالم.
حدثنا ابن عبد الأعلى، قال: ثنا ابن ثور، عن معمر، عن قتادة، في قوله( وَلَقَدِ اخْتَرْنَاهُمْ عَلَى عِلْمٍ عَلَى الْعَالَمِينَ ) قال: عالم ذلك الزمان.
حدثني محمد بن عمرو، قال: ثنا أبو عاصم، قال: ثنا عيسى; وحدثني الحارث، قال: ثنا الحسن، قال: ثنا ورقاء جميعا، عن ابن أبي نجيح، عن مجاهد، في قوله( وَلَقَدِ اخْتَرْنَاهُمْ عَلَى عِلْمٍ عَلَى الْعَالَمِينَ ) قال: على من هم بين ظَهْرَانِيهِ. )تفسير الطبري – (22 / 37(
قوله تعالى : {وَلَقَدِ اخْتَرْنَاهُمْ} يعني بني إسرائيل. {عَلَى عِلْمٍ} أي على علم منا بهم لكثرة الأنبياء منهم. {عَلَى الْعَالَمِينَ} أي عالمي زمانهم ، بدليل قوله لهذه الأمة : {كُنْتُمْ خَيْرَ ُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ} [آل عمران : 110]. وهذا قول قتادة وغيره. وقيل : على كل العالمين بما جعل فيهم من الأنبياء. وهذا خاصة لهم وليس لغيرهم ؛ حكاه ابن عيسى والزمخشري وغيرهما. ويكون قوله : {كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ} أي بعد بني إسرائيل. والله أعلم. وقيل : يرجع هذا الاختيار إلى تخليصهم من الغرق وإيراثهم الأرض بعد فرعون. )الجامع لأحكام القرآن – (16 / 142(
وَلَقَدْ اخْتَرْنَاهُمْ عَلَى عِلْمٍ ( معناه على علم منا بهم . وفي اختياره لهم ثلاثة أوجه :
أحدها : باصطفائهم لرسالته ، والدعاء إلى طاعته .
الثاني : باختيارهم لدينه وتصديق رسله .
الثالث : بإنجائهم من فرعون وقومه .
وفي قوله : ) عَلَى الْعَالَمِينَ ( قولان :
أحدهما : على عالمي زمانهم ، لأن لكل زمان عالماً ، قاله قتادة .
الثاني : على كل العالمين بما جعل فيهم من الأنبياء . وهذا خاصة لهم وليس لغيرهم ، حكاه ابن عيسى . )تفسير الماوردى – النكت والعيون – (5 / 254(
{ وَلَقَدِ اخْتَرْنَاهُمْ } أي اصطفيناهم وانتقيناهم { عَلَى عِلْمٍ } منا بهم وباستحقاقهم لذلك الفضل { عَلَى الْعَالَمِينَ } أي عالمي زمانهم ومن قبلهم وبعدهم حتى أتى الله بأمة محمد صلى الله عليه وسلم ففضلوا العالمين كلهم وجعلهم الله خير أمة أخرجت للناس وامتن عليهم بما لم يمتن به على غيرهم )تفسير السعدي – (1 / 773(
وله تعالى : ( ^ ولقد اخترناهم على علم على العالمين ) معناه : اخترناهم على علم منا بهم ، وقوله : ( ^ على العالمين ) أي : على عالمي زمانهم ، ويقال : على جميع العالمين ؛ لأنه خصهم بكثرة الأنبياء منهم ، فلهم الفضل على جميع العالمين بهذا المعنى ، والمعروف هو الأول . )تفسير السمعاني – (5 / 128(
ثم قال تعالى : {وَلَقَدِ اخترناهم على عِلْمٍ عَلَى العالمين} ، أي : ولقد اخترنا بني إسرائيل على علم منا بهم على عالم زمانهم وقيل معناه : اخترناهم للرسالة والتشريف على علم منا بهم فذكر تعالى أنه أختارهم لكثرة الأنبياء منهم .
قال قتادة ومجاهد معناه : اخترناهم على أهل زمانهم ذلك ولكل زمان عالم . )الهداية الى بلوغ النهاية – (10 / 6741(

And Allaah Ta’aala knows best
Wassalaam,
Ismail Moosa (Mufti)
Iftaa Department,
Euro-Sunni & Islamic Research and Welfare Academy

This answer was collected from Fatwaa.com which is an excellent Q&A site managed by Mufti Ismail Moosa from South Africa. .

Read answers with similar topics: