In both instances (whether he has R4000 cash with him or R1000), Qurbani will be Waajib upon the person.
The fundamental rule is that if one owns the Nisaab amount (612,36 grams of silver) or wealth equivalent to the value of Nisaab, which is in excess of one’s basic needs (house, clothing, furniture, debts owing, etc.) on any of the three days of Qurbani, then Qurbani will be Waajib on him.
In the enquired scenario, the 1/6 value of the person’s proportionate shareholding in the 3-million property amounts to R500000. If his proportionate 1/6 liability in the debt of 2-million (which amounts to R333333) is deducted, it still results in a surplus of R166667 in terms of the property-value. This will mean that yes, Qurbani will be Waajib upon such a person.
If this person does not have sufficient cash on hand to purchase a Qurbani animal, then he should dispose of some of his assets by selling them for cash or alternatively, he could borrow cash from someone, in order to fulfil the obligation of Qurbani.
و أما شرائطها فهي ثلاثة * أولها الغني و الغني فيها هو من له مائتا درهم أو عرض يساوي مائتي درهم سوى مسكنه و خادمه و ثيابه التي يلبسها و أثاث البيت فالغني في الأضحية ما هو الغني في صدقة الفقر (الفتاوى الخانية ج 4 ص 328 حقانية)
[الْبَابُ الثَّامِنُ فِي صَدَقَةِ الْفِطْرِ]
وَهِيَ وَاجِبَةٌ عَلَى الْحُرِّ الْمُسْلِمِ الْمَالِكِ لِمِقْدَارِ النِّصَابِ فَاضِلًا عَنْ حَوَائِجِهِ الْأَصْلِيَّةِ كَذَا فِي الِاخْتِيَارِ شَرْحِ الْمُخْتَارِ، وَلَا يُعْتَبَرُ فِيهِ وَصْفُ النَّمَاءِ وَيَتَعَلَّقُ بِهَذَا النِّصَابِ وُجُوبُ الْأُضْحِيَّةِ، وَوُجُوبُ نَفَقَةِ الْأَقَارِبِ هَكَذَا فِي فَتَاوَى قَاضِي خَانْ. (الفتاوى الهندية ج 1 ص 191 دار الفكر)
و أما شرائطها فهي ثلاثة * أولها الغني و الغني فيها هو من له مائتا درهم أو عرض يساوي مائتي درهم سوى مسكنه و خادمه و ثيابه التي يلبسها و أثاث البيت فالغني في الأضحية ما هو الغني في صدقة الفقر (الفتاوى الخانية ج 4 ص 328 حقانية)
[الْبَابُ الثَّامِنُ فِي صَدَقَةِ الْفِطْرِ]
وَهِيَ وَاجِبَةٌ عَلَى الْحُرِّ الْمُسْلِمِ الْمَالِكِ لِمِقْدَارِ النِّصَابِ فَاضِلًا عَنْ حَوَائِجِهِ الْأَصْلِيَّةِ كَذَا فِي الِاخْتِيَارِ شَرْحِ الْمُخْتَارِ، وَلَا يُعْتَبَرُ فِيهِ وَصْفُ النَّمَاءِ وَيَتَعَلَّقُ بِهَذَا النِّصَابِ وُجُوبُ الْأُضْحِيَّةِ، وَوُجُوبُ نَفَقَةِ الْأَقَارِبِ هَكَذَا فِي فَتَاوَى قَاضِي خَانْ. (الفتاوى الهندية ج 1 ص 191 دار الفكر)