Home » Hanafi Fiqh » Darulifta Azaadville » Salaah Behind A Retractable Barrier

Salaah Behind A Retractable Barrier

Answered as per Hanafi Fiqh by Darulifta Azaadville

Question:

Is my Namaz broken if I was reading my salaah behind a retractable belt queue barrier and someone or something walked in front of me i.e. in front of the retractable belt barrier. The belt was inline with somewhere between my navel and chest. Does this classify as a Sutra?

Answer:

The Salaah will be valid’.  In fact, even if there was no Sutrah/barrier in front of you, then too a person crossing your path will not break your Namaaz.

In our opinion, the retractable belt of a stanchion does not fulfill the criteria to be used as a Sutrah.

Checked and Approved By:

Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

(ولا يفسدها نظره إلى مكتوب وفهمه) ولو مستفهما وإن كره (ومرور مار في الصحراء أو في مسجد كبير بموضع سجوده) في الاصح

الدر المختار شرح تنوير الأبصار (ص: 87) دار الكتب العلمية

(قوله بموضع سجوده) أي من موضع قدمه إلى موضع سجوده كما في الدرر، وهذا مع القيود التي بعده إنما هو للإثم، وإلا فالفساد منتف مطلقا

رد المحتار على الدر المختار (1/ 634) سعيد

فصل [فيما لا يفسد الصلاة] أو مر مار في موضع سجوده لا تفسد وإن أثم المار.

نور الإيضاح ونجاة الأرواح في الفقه الحنفي (ص: 71) المكتبة العصرية

وَلَوْ مَرَّ مَارٌّ فِي مَوْضِعِ سُجُودِهِ لَا تَفْسُدُ وَإِنْ أَثِمَ

الفتاوى الهندية (1/ 104) مكتبة ماجدية

نمازی کے آگے سے گزرنا گناہ ہے مگر اس سے نماز نہيں ٹوٹتی

آپ کے مسائل اور ان کا حل  (2/294)مکتبہ بینات

[1] إذا ظن مروره يستحب له أن يغرز سترة تكون طول ذراع فصاعدا في غلظ الإصبع.

نور الإيضاح ونجاة الأرواح في الفقه الحنفي (ص: 74) المكتبة العصرية

وَيَنْبَغِي لِمَنْ يُصَلِّي فِي الصَّحْرَاءِ أَنْ يَتَّخِذَ أَمَامَهُ سُتْرَةً طُولُهَا ذِرَاعٌ وَغِلَظُهَا غِلَظُ الْأُصْبُعِ وَيَقْرُبَ مِنْ السُّتْرَةِ وَيَجْعَلَهَا عَلَى حَاجِبِهِ الْأَيْمَنِ أَوْ الْأَيْسَرِ وَالْأَيْمَنُ أَفْضَلُ. هَكَذَا فِي التَّبْيِينِہ الفتاوى الهندية (1/104) مكتبة ماجدية

تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق وحاشية الشلبي (1/ 160) المطبعة الكبرى الأميرية – بولاق، القاهرة

وَيَنْبَغِي أَنْ يَكُونَ طُولُهَا ذِرَاعًا وَغِلَظُهَا غِلَظَ الْأُصْبُعِ لِمَا رَوَيْنَاهُ وَلِأَنَّ مَا دُونَ ذَلِكَ لَا يَبْدُو لِلنَّاظِرِ مِنْ بَعِيدٍ فَلَا يَحْصُلُ بِهِ الْغَرَضُ

This answer was collected from the official Ifta website of Darul Uloom Azaadville, South Africa. Most of the answers are checked and approved by Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

Read answers with similar topics: