Home » Hanafi Fiqh » Darulifta Azaadville » Removing Glue From The Hands For Wudhu

Removing Glue From The Hands For Wudhu

Answered as per Hanafi Fiqh by Darulifta Azaadville

Question:

If glue gets on to one’s hands and after trying one’s best to remove it all, will this suffice or does on have to make sure to get to the same smooth feeling on the skin as before?

Answer:

It necessary to remove any substance (whether it is glue or some other substance) which does not allow water to penetrate to that part of the skin which has to be washed in Wudhu and Ghusl. One will have to ensure that every effort is exhausted in trying to remove the substance, even if it is by rubbing the skin on a rough surface which may remove a slight layer of the skin. Wudhu/Ghusl will not be valid if even to the extent of a hair is left unwashed.  If a person is at ease that the substance is removed (even though the skin no longer feels smooth as it was before), he should dispel any further doubts regarding his Wudhu/Ghusl being valid. 

Checked and Approved By:

Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

وفي ” فتاوى ما وراء النهر: لو بقي من موضع الغسل قدر رأس إبرة أو لصق بأصل ظفره طين يابس لم يجزه، ولو تلطخ يده بحمرة أو حناء جاز. وفي المغني: إذا كان تحت أظفاره وسخ يمنع وصول الماء إلى ما تحته فقال ابن عقيل: لا تصح طهارته حتى يزيله، ويحتمل أن لا يلزمه ذلك لأن هذا يسير عادة. [البناية شرح الهداية (1/ 151)]

(وشرط صحته) أي الوضوء (ثلاثة) الأول: (عموم البشرة بالماء الطهور) حتى لو بقي مقدار مغرز إبرة لم يصبه الماء من المفروض غسله لم يصح الوضوء… والثالث (زوال ما يمنع وصول الماء إلى الجسد) لحرمة الحائل (كشمع وشحم) قيد به لأن بقاء دسومة الزيت ونحوه لا يمنع لعدم الحائل وترجع الثلاثة لواحد هو عموم المطهر شرعا البشرة. [حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 61)]

وإذا كان على ظاهر بدنه جلد سميك أو خبز ممضوغ قد جف واغتسل ولم يصل الماء إلى ما تحته، لا يجوز. [المحيط البرهاني في الفقه النعماني (1/ 82)]

وفي فوائد القاضي الإمام ركن الإسلام علي السغدي إذا كان على بعض أعضاء وضوئه خرء ذباب أو برغوث فتوضأ ولم يصل الماء إلى ما تحته جاز؛ لأن التحرز عنه غير ممكن ولو كان عليه جلد سمك أو خبز ممضوغ قد جف فتوضأ ولم يصل الماء إلى ما تحته لم يجز؛ لأن التحرز عنه ممكن. كذا في المحيط. [الفتاوى الهندية (1/ 5)]

This answer was collected from the official Ifta website of Darul Uloom Azaadville, South Africa. Most of the answers are checked and approved by Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

Read answers with similar topics: