Home » Hanafi Fiqh » Darulfiqh.com » When is the Tahajjud prayer? Can I perform Tahajjud before sleeping?

When is the Tahajjud prayer? Can I perform Tahajjud before sleeping?

Answered as per Hanafi Fiqh by Darulfiqh.com

Question:

I live in North America and as the seasons change prayer times change as well. I have a big concern about Salatul layl which I used to pray 2:00am my local time on winter season which sun sets at 5:00pm and there was a big gap between the Isha prayer and Tahajud, but now sun sets at 9:00pm and by the time I pray Isha it is almost 11:30pm, my question is:
Can I pray Tahajud right after Isha prayer as Salatul Fajr is around 3:00am my local time this season? Is it also necessary one to sleep and then wake up for the Tahajud prayer?

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

The Fuqahā’ mention that the connotation of the word Tahajjud is to eradicate sleep from oneself with exertion.[1]
The actual time for Tahajjud Salāh is after one wakes up from their sleep.  The most virtuous time is towards the latter portion of the night.  However, if one is unable to wake up to offer the Tahajjud prayer, then he/she may perform Nafl Salāh before sleeping.[2]
And Allah Ta’ālā Knows Best
Mufti Faraz Adam,
www.darulfiqh.com


[1]  وَلِأَنَّ التَّهَجُّدَ إزَالَةُ النَّوْمِ بِتَكَلُّفٍ مِثْلَ: تَأَثَّمَ أَيْ تَحَفَّظَ عَنْ الْإِثْمِ؛ (رد المحتار ج 2 ص 24 أيج أيم سعيد)

[2]  قلت: قد صرح بذلك في الحلية، ثم قال فيها بعد كلام: ثم غير خاف أن صلاة الليل المحثوث عليها هي التهجد. وقد ذكر القاضي حسين من الشافعية أنه في الاصطلاح التطوع بعد النوم، وأيد بما في معجم الطبراني من حديث الحجاج بن عمرو – رضي الله عنه – قال «يحسب أحدكم إذا قام من الليل يصلي حتى يصبح أنه قد تهجد، إنما التهجد المرء يصلي الصلاة بعد رقدة» غير أن في سنده ابن لهيعة وفيه مقال، لكن الظاهر رجحان حديث الطبراني الأول لأنه تشريع قولي من الشارع – صلى الله عليه وسلم – بخلاف هذا، وبه ينتفي ما عن أحمد من قوله قيام الليل من المغرب إلى طلوع الفجر اهـ ملخصا.

أقول: الظاهر أن حديث الطبراني الأول بيان لكون وقته بعد صلاة العشاء، حتى لو نام ثم تطوع قبلها لا يحصل السنة، فيكون حديث الطبراني الثاني مفسرا للأول، وهو أولى من إثبات التعارض والترجيح لأن فيه ترك العمل بأحدهما ولأنه يكون جاريا على الاصطلاح ولأنه المفهوم من إطلاق الآيات والأحاديث ولأن التهجد إزالة النوم بتكلف مثل: تأثم أي تحفظ عن الإثم؛ نعم صلاة الليل وقيام الليل أعم من التهجد، وبه يجاب عما أورد على قول الإمام أحمد هذا ما ظهر لي، والله أعلم ……… (قوله ولو جعله أثلاثا إلخ) أي لو أراد أن يقوم ثلثه وينام ثلثيه فالثلث الأوسط أفضل من طرفيه لأن الغفلة فيه أتم والعبادة فيه أثقل ولو أراد أن يقوم نصفه وينام نصفه فقيام نصفه الأخير أفضل لقلة المعاصي فيه غالبا وللحديث الصحيح «ينزل ربنا إلى سماء الدنيا في كل ليلة حين يبقى ثلث الليل الأخير، فيقول: من يدعوني فأستجيب له؟ من يسألني فأعطيه من يستغفرني فأغفر له» ومعنى ينزل ربنا ينزل أمره كما أوله به الخلف وبعض أكابر السلف، وتمامه في تحفة ابن حجر، وذكر أن الأفضل من الثلث الأوسط السدس الرابع والخامس للخبر المتفق عليه «أحب الصلاة إلى الله تعالى صلاة داود، كان ينام نصف الليل ويقوم ثلثه وينام سدسه» . اهـ. وبه جزم في الحلية. (رد المحتار، ج 2، ص 24-25، سعيد)

فتاوى محمودية ج 7 ص 234 إدارة الفاروق

This answer was collected from DarulFiqh.com, which is operated under the supervision of Mufti Faraz ibn Adam al-Mahmudi, the student of world renowned Mufti Ebrahim Desai (Hafizahullah).

Read answers with similar topics: