Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Thoughts of talaaq when saying Allah Hafiz and Khudahafiz

Thoughts of talaaq when saying Allah Hafiz and Khudahafiz

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assamulaykum I’m having negative thoughts every time I use the phrase Allah Hafiz and Khudahafiz with my wife. I’m getting thoughts such as I had intention to divorce whenever I use these phrases with my wife. Can Allah hafiz and Khudahafiz be used as implicit statements of divorce? If they are considered implicit statements, thoughts are running through my mind that I had intention to divorce before using the word and right after. I had trouble in the past with lot of other statements but I had no intention of using divorce along with the statements. I was only thinking of divorce but never had intention to divorce at the same time when using implicit statements of divorce. Finally are these negative thoughts waswasa? Jazzakallah

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

 Brother in Islam,

 We take note of the contents of your query. May Allah Ta’ala alleviate you from your predicament.

 You stated in your query that you said the statements: “KhudaHafiz” and “AllahHafiz” to your wife. These words do not constitute a divorce.[1]

 The mere thoughts of divorce do not constitute a divorce. They are merely whispers (wasaawis) of Shaytān. If such thoughts continue to occur, try your utmost best to ignore and dispel such thoughts. To overcome your waswasah problem, try and make a routine of reciting Quran as much as possible. Verily Allah Suhanahu Wa-Ta’ala says:

وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ ۙ (سورة الاسراء- اّية 82)

Translation: And We send down of the Qur’an that which is healing and mercy for the believers (17:82)

 We also advise you to recite the following abundantly:

أعوذُ باِللهِ مِنَ الشَّيطَانِ الرَّجِيم[2]

Translation: I seek refuge in Allah from Shaytaan, the rejected one

لاحول ولا قوة إلا بالله

Translation: There is no power and no might except with Allah.

أعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ نَفْسِي وَمِنْ شَرِّ الشَّيْطَانِ وَشِرْكِهِ[3]

Translation: I seek refuge in you from the evil of my soul and from the evil of Satan and his companions

 You may also read the following book: Combating the Whisperings of Shaitan by Shaykh Yunus Patel (Rahimahullaah) for effective methods on dealing with waswasah.

And Allah Ta’āla Knows Best

Hammad bin Ismail Jogiat

Student – Darul Iftaa

Cambridge, Ontario, Canada

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.


 

1

الهداية في شرح بداية المبتدي – علي بن أبي بكر بن عبد الجليل الفرغاني المرغيناني، أبو الحسن برهان الدين (المتوفى: 593هـ) – دار احياء التراث العربي – بيروت – لبنان (225/1)

الطلاق على ضربين صريح وكناية

فالصريح قوله أنت طالق ومطلقة وطلقتك فهذا يقع به الطلاق الرجعي ” لأن هذه الألفاظ تستعمل في الطلاق ولا تستعمل في غيره فكان صريحا

وأما الضرب الثاني وهو الكنايات لا يقع بها الطلاق إلا بالنية أو بدلالة الحال ” لأنها غير موضوعة للطلاق بل تحتمله وغيره فلا بد من التعيين أو دلالته

 

مختصر القدوري  – أحمد بن محمد بن أحمد بن جعفر بن حمدان أبو الحسين القدوري (المتوفى: 428هـ) – دار الكتب العلمية (ص: 155)

والطلاق على ضربين: صريح وكناية

فالصريح قوله: أنت طالق ومطلقه وطلقتك فهذا يقع به الطلاق الرجعي ولا يقع به إلا واحدة

وبقيه الكنايات إذا نوى بها الطلاق كانت واحدة بائنة وإن نوى ثلاثا كانت وإن نوى اثنتين كانت واحدة

 

كنز الدقائق  (ص: 270)

باب الطّلاق الصّريح هو كـ أنت طالقٌ ومطلّقةٌ وطلّقتك

وتقع واحدةً رجعيّةً وإن نوى الأكثر أو الإبانة أو لم ينو شيئً

 

المحيط البرهاني في الفقه النعماني – أبو المعالي برهان الدين محمود بن أحمد بن عبد العزيز بن عمر بن مَازَةَ البخاري الحنفي (المتوفى: 616هـ) – دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان (231/3)

فالأصل في جميع ألفاظ الكنايات أنه لا يقع الطلاق إلا بالنية

 

 

سورة فصلت (آية 36)2

{وَإِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ}

 

3

سنن الترمذي ت بشار – محمد بن عيسى بن سَوْرة بن موسى بن الضحاك، الترمذي، أبو عيسى (المتوفى: 279هـ) – دار الغرب الإسلامي – بيروت (334/5)

 – حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ غَيْلاَنَ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو دَاوُدَ، قَالَ: أَخْبَرَنَا شُعْبَةُ، عَنْ يَعْلَى بْنِ عَطَاءٍ، قَالَ: سَمِعْتُ عَمْرَو بْنَ عَاصِمٍ الثَّقَفِيَّ، يُحَدِّثُ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: قَالَ أَبُو بَكْرٍ: يَا رَسُولَ اللهِ مُرْنِي بِشَيْءٍ أَقُولُهُ إِذَا أَصْبَحْتُ وَإِذَا أَمْسَيْتُ؟ قَالَ: قُلْ: اللَّهُمَّ عَالِمَ الغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ، فَاطِرَ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ، رَبَّ كُلِّ شَيْءٍ وَمَلِيكَهُ، أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ، أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ نَفْسِي وَمِنْ شَرِّ الشَّيْطَانِ وَشِرْكِهِ، قَالَ: قُلْهُ إِذَا أَصْبَحْتَ، وَإِذَا أَمْسَيْتَ، وَإِذَا أَخَذْتَ مَضْجَعَكَ.

هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: