Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Sajda-e-sahw

Sajda-e-sahw

Q: Can you explain how sajda-e-sahw is done in the Hanafi Mazhab?

bismillah.jpg

A: After one recites the tashahud in the last qa’dah, one will make one salaam and perform two sajdahs. Thereafter one will repeat the tashahud and recite Durood-e-Ibraahim and complete the Salaah in the normal manner.

And Allah Ta’ala knows best.

( يجب بعد سلام واحد عن يمينه فقط ) . . . ( سجدتان و ) … ( تشهد وسلام ) . . .  ( إذا كان الوقت صالحا ) . . . ( بترك ) متعلق بيجب ( واجب ) مما مر في صفة الصلاة ( سهوا ) فلا سجود في العمد . . . ( وإن تكرر ) لأن تكراره غير مشروع ( كركوع ) متعلق بترك واجب ( قبل قراءة ) الواجب لوجوب تقديمها

و في رد المحتار:

قوله ( بترك واجب ) أي من واجبات الصلاة الأصلية لا كل واجب إذ لو ترك ترتيب السور لا يلزمه شيء مع كونه واجبا بحر ويرد عليه ما لو أخر التلاوية عن موضعها فإن عليه سجود السهو كما في الخلاصة جازما بأنه لا اعتماد على ما يخالفه وصححه في الولوالجية أيضا وقد يجاب بما مر من أنها لما كانت أثر القراءة أخذت حكمها تأمل واحترز بالواجب عن السنة كالثناء والتعوذ ونحوهما وعن الفرض (الدر المختار مع حاشية ابن عابدين 2/ 80)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: