Home » Hanafi Fiqh » Darulfiqh.com » When can I leave the masjid if I perform i’tikaaf?

When can I leave the masjid if I perform i’tikaaf?

Answered as per Hanafi Fiqh by Darulfiqh.com

Question:

Asalaamu Alaykum Mufti Saab.  I intend to sit in I’tikaaf.  Can you please let me know for what reasons I can exit the masjid boundaries?

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, a person observing the sunnah I’tikāf must remain in the masjid for the duration of the I’tikāf.  His eating and sleeping must all take place in the masjid.[1]

It is only permissible to exit the masjid for the following necessities:

1)     Legal (shar’i) necessity
For example, if the jumu’ah prayer is not performed in the masjid where one is performing I’tikāf, then he may exit the masjid to perform the jumu’ah prayer in another masjid.

2)     Natural necessity
Natural necessities include answering the call of nature, removal of impurity or performing a ritual bath due to a nocturnal emission (wet dream).

3)     External necessity
External necessities include the collapsing of the masjid, being driven out from the masjid by an oppressor etc.[2]

And Allah Ta’āla Knows Best

Mufti Faraz Adam,
www.darulfiqh.com

 


[1]  (قَوْلُهُ: وَأَكْلُهُ وَشُرْبُهُ وَنَوْمُهُ وَمُبَايَعَتُهُ فِيهِ) يَعْنِي يَفْعَلُ الْمُعْتَكِفُ هَذِهِ الْأَشْيَاءَ فِي الْمَسْجِدِ فَإِنْ خَرَجَ لِأَجْلِهَا بَطَلَ اعْتِكَافُهُ؛ لِأَنَّهُ لَا ضَرُورَةَ إلَى الْخُرُوجِ (البحر الرائق ج 2 ص 326 أيج أيم سعيد)

[2] “ولا يخرج منه” أي من معتكفه فيشمل المرأة المعتكفة بمسجد بيتها “إلا لحاجة شرعية” كالجمعة والعيدين فيخرج في وقت يمكنه إدراكها مع صلاة سنتها قبلها ثم يعود وإن أتم اعتكافه في الجامع صح وكره “أو” حاجة “طبيعية” كالبول والغائط وإزالة نجاسة واغتسال من جنابة باحتلام لأنه عليه السلام كان لا يخرج من معتكفه إلا لحاجة الإنسان “أو” حاجة “ضرورية كانهدام المسجد” وأداء شهادة تعينت عليه “وإخراج ظالم كرها وتفرق أهله” لفوات ما هو المقصود منه “وخوف على نفسه أو متاعه من المكابرين فيدخل مسجدا من ساعته” يريد أن لا يكون خروجه إلا ليعتكف في غيره ولا يشتغل إلا بالذهاب إلى المسجد الآخر “فإن خرج ساعة بلا عذر” معتبر “فسد الواجب (مراقي الفلاح من نسخة حاشية الطحطاوي ج 702-703 دار الكتب العلمية)

This answer was collected from DarulFiqh.com, which is operated under the supervision of Mufti Faraz ibn Adam al-Mahmudi, the student of world renowned Mufti Ebrahim Desai (Hafizahullah).

Read answers with similar topics: