Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » What is the minimum period for itikaaf e wajib?

What is the minimum period for itikaaf e wajib?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I asked this question before on May 7th and checked regurarly but didn’t see any answer. So I am asking this again and kindly requesting you to answer. 

What is the minimum period for itikaaf e wajib? If a person vows for one day, is it until the fast breaks or whole 24 hours? I read in taleemul haq and it says 24 hours, and in Bahisthi zewar it mentions 1 day only with night excluded unless person itnteds for more than a day. So I am confused by this difference can you please clarify in this matter.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Sister in Islam,

We are very sorry for the belated response which is due to some technical problems that we are facing with our server.

The statement in Taleemul Haq is as follows:” To Vow or pledge to make I’TIKAAF (on fixed day) for the sake Allah upon the fulfilment of some wish or desire. The least duration of a WAJIB L’TIKAAF is one day and night and it must be accompanied by a fast.” [1] Unfortunately we couldn’t locate the exact statement you mentioned in the Urdu edition of Bahishti Zewar.

In principle, if one takes an oath to sit in itikaaf for a day without ascertaining any exact time the itikaaf becomes wajib. [2] One may do so whenever he wishes and he should enter the masjid before Fajar time enters. When the sun sets his itikaaf will be complete and he may leave the Masjid. [3]

And Allah Ta’āla Knows Best

Ismail Dawoodjee

Student Darul Iftaa
Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net 

Taleemul Haq 2010 edition www.islamicbulletin.com[1]

[2] ان نوى شهر بعينه فهو كما نوى و ان لم ينوى شهرا بعينه فله ان يعتكف اى شهر شاء (التاترخانية ج3 ص448 زكريا ديوبند)

تنبيه في البدائع لو أوجب اعتكاف شهر بعينه فاعتكف شهرا قبله أجزأه عند أبي يوسف لا عند محمد وهو على الاختلاف في النذر بصوم شهر معين فصام قبله اه أي بناء على أن النذر غير المعلق لا يختص بزمان ولا مكان كما مر بخلاف المعلق وقدمنا أن الخلاف في صحة التقديم لا التأخير والظاهر أنه لا فرق بين نذر اعتكاف رمضان أو شهر معين غيره فيصح اعتكافه قبله وبعده في القضاء وغيره سوى رمضان آخر غير أنه إن فعله في غير رمضان الأول أو قضائه لا بد له من صوم مقصود كما هو صريح المتن   (الرد المحتار ج2 ص444 سعيد)

[3] اذا جعل الرجل لله عليه ان يعتكف يوما اعتكف ذالك اليوم متى شاء و اذا اراد ان يفعل ذالك دخل المسجد قبل طلوع الفجر فاذا غربت الشمس فقد قضى اعتكافه (الاصل ج2 ص187 دار ابن حزم)

وعلى هذا يخرج ما إذا قال: لله علي أن أعتكف يوما أنه يصح نذره وعليه أن يعتكف يوما واحدا بصوم والتعيين إليه فإذا أراد أن يؤدي يدخل المسجد قبل طلوع الفجر فيطلع الفجر وهو فيه فيعتكف يومه ذلك ويخرج منه بعد غروب الشمس؛ لأن اليوم اسم لبياض النهار، وهو من طلوع الفجر إلى غروب الشمس فيجب أن يدخل المسجد قبل طلوع الفجر حتى يقع اعتكافه في جميع اليوم وإنما كان التعيين إليه؛ لأنه لم يعين اليوم في النذر.(بدائع ج3 ص10 علمية)

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: