Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Madhoor

Madhoor

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I would like to ask a question pertaining to taharah. As far as I understand, a person would be considered as ma’zoor if he cannot complete one fard salah without something invalidating his wudu. Now, if a person is suffering from gastritis, should that person try and complete his salah while exerting all his strength to prevent himself from passing wind and consider himself as a non ma’zoor if he succeeds in doing so? Or should he be normal and relaxed during his salah and if doing so he cannot prevent himself from passing wind consider himself as a ma’zoor?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa rahmatullāhi wa barakātuh.

The person in question must exert his full effort to prevent himself from passing wind. Only if he is unable to do so for the period of time that it takes to perform wudū’ and fard salāh within a full salāh time will he be regarded as ma‘dhūr.[1]

And Allah Ta‘ālā Knows Best

Zameelur Rahman

Student Darul Iftaa
UK

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net


[1] يجب رد عذر المعذور إن كان يرتد، وتقليله بقدر الإمكان إن كان لا يرتد. قال فى البحر: ومتى قدر المعذور على رد السيلان برباط أو حشو، أو كان لو جلس لا يسيل ولو قام سال، وجب رده، وخرج عن أن يكون صاحب عذر. (اللباب في شرح الكتاب، دار البشائر، ج٢ ص٩٥)

 قال فى الدر: يجب رد عذره أو تقليله بقدر قدرته ولو بصلاته موميا وبرده لا يبقى ذا عذر. قال فى رد المحتار: (قوله: أو تقليله) أي إن لم يمكنه رده بالكلية (قوله: ولو بصلاته موميا) أي كما إذا سال عند السجود ولم يسل بدونه فيؤمي قائما أو قاعدا، وكذا لو سال عند القيام يصلي قاعدا، بخلاف من لو استلقى لم يسل فإنه لا يصلي مستلقيا ا ه بركوية (قَوْلُهُ: وَبِرَدِّهِ لَا يَبْقَى ذَا عُذْرٍ) قَالَ فِي الْبَحْرِ: وَمَتَى قَدَرَ الْمَعْذُورُ عَلَى رَدِّ السَّيَلَانِ بِرِبَاطٍ أَوْ حَشْوٍ أَوْ كَانَ لَوْ جَلَسَ لَا يَسِيلُ وَلَوْ قَامَ سَالَ وَجَبَ رَدُّهُ، وَخَرَجَ بِرَدِّهِ عَنْ أَنْ يَكُونَ صَاحِبَ عُذْرٍ، وَيَجِبُ أَنْ يُصَلِّيَ جَالِسًا بِإِيمَاءٍ إنْ سَالَ بِالْمَيَلَانِ؛ لِأَنَّ تَرْكَ السُّجُودِ أَهْوَنُ مِنْ الصَّلَاةِ مَعَ الْحَدَثِ. اهـ.

وَاسْتُفِيدَ مِنْ هَذَا أَنَّ صَاحِبَ كَيِّ الْحِمَّصَةِ غَيْرُ مَعْذُورٍ لِإِمْكَانِ رَدِّ الْخَارِجِ بِرَفْعِهَا ط، وَهَذَا إذَا كَانَ الْخَارِجُ مِنْهُ فِيهِ قُوَّةُ السَّيَلَانِ بِنَفْسِهِ لَوْ تُرِكَ وَكَانَ إذَا رَفَعَهَا يَنْقَطِعُ سَيَلَانُهُ أَوْ كَانَ يُمْكِنُهُ رَبْطُهُ بِمَا يَمْنَعُهُ مِنْ السَّيَلَانِ وَالنَّشِّ كَنَحْوِ جِلْدٍ، أَمَّا إذَا كَانَ لَا يَنْقَطِعُ فِي الْوَقْتِ بِرَفْعِهَا وَلَا يُمْكِنُهُ الرَّبْطُ الْمَذْكُورُ فَهُوَ مَعْذُورٌ وَقَدَّمْنَا بَقِيَّةَ الْكَلَامِ فِي نَوَاقِضِ الْوُضُوءِ (رد المحتار، ايج ايم سعيد، ج١ ص٣٠٨)

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: