Games with animated characters

Answered according to Hanafi Fiqh by Askimam.org
image_pdfimage_print

Assalamu Alaikum wa Rahmathullah i wa Barakathuhu Sheikh. I am planning to develop a game which teaches the sunnah of the Prophet pbuh insha ALLAH. The game may have characters (human figures and animals). Is it permissible? Jazakallahu Khairan.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

We commend you on your desire in propagating the Sunnah of Nabi ﷺ. In this day and age where kids are faced with different types of challenges, alternatives need to be created enabling them to channel their time and energies into more constructive things.

The method you wish to employ would be impermissible due to the animated characters.[i] However, they are many other models you may adopt which would not compromise any Islamic rulings.

Few alternatives would be:

1.      Jigsaw puzzles

2.      Questions and answers

3.      Word search puzzles

4.      Matching cards e.t.c.

You may apply your mind and think of creating games keeping the following conditions in mind:

1.                 The game should not have any animate pictures.

2.                 It should not have music.[ii]

3.                 It should be free from any vulgar language.

4.                 It should not promote immorality, corruption or evil.

5.                 There should be some Shar’ī benefit to the game.

 

You may send us the model you wish to create, we shall examine it and advise you Inshallah.

And Allah Ta’āla Knows Best

Ikraam Elias Gangat

Student Darul Iftaa
Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


 فتاوی دار العلوم زكريا (جلد ٧/ ص ٦٤٠)[i]

كتاب النوازل (جلد ١٦/ ص

 

الدر المنثور في التفسير بالمأثور (6/ 505 [ii]

قال الله تعالى : ومن الناس من يشتري لهو الحديث : على ما صح في تفسيره عن عبد الله بن مسعود ، حيث قال : هو والله الغناء ، أخرجه ابن أبي شيبة بإسناد صحيح ، وأخرجه الحاكم والبيهقي وصححاه ، وأخرجه البيهقي أيضاً عن ابن عباس بلفظ : هو الغناء وأشباهه . . . وعن عكرمة : عن لهو الحديث قال : هو الغناء . . . وعن مجاهد قال : هو الغناء وكل لعب ولهو . وعن إبراهيم قال : هوالغناء . وعن عطاء الخراساني قال : الغناء والباطل . . . وعن الحسن قال : نزلت هذه الآية في الغناء والمزامير . . .

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (8/ 214

دلت المسألة على أن الملاهي كلها حرام حتى التغني بضرب القصب قال – عليه الصلاة والسلام – «ليكونن من أمتي أقوام يستحلون الحر والحرير والخمر والمعازف» أخرجه البخاري

349 الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/

وَدَلَّتْ الْمَسْأَلَةُ أَنَّ الْمَلَاهِيَ كُلَّهَا حَرَامٌ وَيُدْخَلُ عَلَيْهِمْ بِلَا إذْنِهِمْ لِإِنْكَارِ الْمُنْكَرِ قَالَ ابْنُ مَسْعُودٍ صَوْتُ اللَّهْوِ وَالْغِنَاءِ يُنْبِتُ النِّفَاقَ فِي الْقَلْبِ كَمَا يُنْبِتُ الْمَاءُ النَّبَاتَ. قُلْت: وَفِي الْبَزَّازِيَّةِ اسْتِمَاعُ صَوْتِ الْمَلَاهِي كَضَرْبِ قَصَبٍ وَنَحْوِهِ حَرَامٌ لِقَوْلِهِ – عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ – «اسْتِمَاعُ الْمَلَاهِي مَعْصِيَةٌ وَالْجُلُوسُ عَلَيْهَا فِسْقٌ وَالتَّلَذُّذُ بِهَا كُفْرٌ» أَيْ بِالنِّعْمَةِ فَصَرْفُ الْجَوَارِحِ إلَى غَيْرِ مَا خُلِقَ لِأَجْلِهِ كُفْرٌ بِالنِّعْمَةِ لَا شُكْرٌ فَالْوَاجِبُ كُلُّ الْوَاجِبِ أَنْ يَجْتَنِبَ كَيْ لَا يَسْمَعَ لِمَا رُوِيَ «أَنَّهُ – عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ – أَدْخَلَ أُصْبُعَهُ فِي أُذُنِهِ عِنْدَ سَمَاعِهِ»

 

 

 

 

Facebooktwitterpinteresttumblrmail
Sidebar