Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » As a dentist can I treat female patients as I would have to touch their faces?

As a dentist can I treat female patients as I would have to touch their faces?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I’m a final year student of dentistry and need detailed guidance over the following issues.

1. After graduating from here can i treat female patients (as treating them will require seeing and touching their face.

2. If it’s haram for me to treat females then please advice me on the type of jobs i can acquire in this field. If i work in a hospital the hospital would require me to treat any patient that comes there, if i go towards teaching side i will have to communicate with female students in lectures and vivas.

The only place where i can refuse to treat females is if i establish my own clinical private practice. So is establishing a clinic the only job i can have in this field?

3. Even if i establish a clinic it is important to first get appropriate training. My professor has offered me to join his clinic after my final year exams, it’s a great opportunity for me to learn, but he will be treating female patients in his clinic as well, can i join his clinic to gain experience?

4. Can i do fcps post graduation ? Any post graduation i apply to will require me to treat females as well. Please guide me.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa rahmatullāhi wa barakātuh.

It is permissible for a male dentist to treat an adult female patient on the condition that:

  1. The areas of her ‘awrah including her hair and neck are concealed
  2. When touching her face, it is done so with gloves and not with bare hands
  3. He averts his gaze from her as much as possible[1]

And Allah Ta‘ālā Knows Best

Zameelur Rahman

Student Darul Iftaa
UK

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net


[1] ويحل للطبيب النظر إلى موضع المرض إن لم يمكنه تعليم امرأة لما فيه من الضرورة ثم يستر ما وراء موضع المرض فيداويها وينظر ويغض بصره ما استطاع، لأن الإباحة للضرورة فيتقدر بقدر الضرورة (تحفة الملوك، ألفا للنشر والتوزيع، ص١٨٤٤)

فإن أصاب امرأة جرح أو قرحة في موضع لا يحل للرجال أن ينظروا إليه فلا بأس بأن يعلم امرأة دواء ذلك الجرح أو تلك القرحة فتكون هي التي تداوي به…فإن لم يجدوا امرأة تداوى الجرح الذي بها أو القرحة ولم يقدروا على امرأة تعلم ذلك، وخافوا على المرأة التي بها الجرح أو القرحة أن تهلك أو يصيبها بلاء أو دخلها من ذلك وجع لا يحتمل، أو لم يكن يداوى الموضع إلا رجل، فلا بأس بأن يستتر منها كل شيء إلا موضع الجرح أو القرحة ثم يداويه الرجل ويغض البصر بما استطاع عن عورة، وذات محرم وغيرها في ذلك سواء (الأصل للإمام محمد، دار ابن حزم، ج٢ ص٢٣٨-٩)
ويجوز للطبيب أن ينظر إلى موضع المرض منها للضرورة وينبغي أن يعلم امرأة مداواتها لأن نظر الجنس إلى الجنس أسهل، فإن لم يقدروا يستر كل عضو منها سوى موضع المرض ثم ينظر ويغض بصره ما استطاع، لأن ما ثبت بالضرورة يتقدر بقدرها (الهداية، إدارة القرآن والعلوم الإسلامية، ج٧ ص١٩١)

النظر إلى وجه الأجنبية إذا لم يكن عن شهوة ليس بحرام لكنه مكروه (الفتاوى السراجية، دار الكتب العلمية، ص٣٢٣)
ولا يحل له أن يمس وجهها ولا كفها وإن كان يأمن الشهوة، لقيام المحرم وانعدام الضرورة والبلوى (الهداية، إدارة القرآن والعلوم الإسلامية، ج٧ ص١٨٨)
ولا ينبغي له أن يمس يدها ولا وجهها إذا كانت شابة ممن تشتهى (الأصل للإمام محمد، دار ابن حزم، ج٢ ص٢٣٦)
فتاوى محمودية، ج١٨ ص٣٧٨
(قَوْلُهُ وَيَنْبَغِي إلَخْ) كَذَا أَطْلَقَهُ فِي الْهِدَايَةِ وَالْخَانِيَّةِ. وَقَالَ فِي الْجَوْهَرَةِ: إذَا كَانَ الْمَرَضُ فِي سَائِرِ بَدَنِهَا غَيْرَ الْفَرْجِ يَجُوزُ النَّظَرُ إلَيْهِ عِنْدَ الدَّوَاءِ، لِأَنَّهُ مَوْضِعُ ضَرُورَةٍ، وَإِنْ كَانَ فِي مَوْضِعِ الْفَرْجِ، فَيَنْبَغِي أَنْ يُعَلِّمَ امْرَأَةً تُدَاوِيهَا فَإِنْ لَمْ تُوجَدْ وَخَافُوا عَلَيْهَا أَنْ تَهْلِكَ أَوْ يُصِيبَهَا وَجَعٌ لَا تَحْتَمِلُهُ يَسْتُرُوا مِنْهَا كُلَّ شَيْءٍ إلَّا مَوْضِعَ الْعِلَّةِ ثُمَّ يُدَاوِيهَا الرَّجُلُ وَيَغُضُّ بَصَرَهُ مَا اسْتَطَاعَ إلَّا عَنْ مَوْضِعِ الْجُرْحِ اهـ فَتَأَمَّلْ وَالظَّاهِرُ أَنَّ ” يَنْبَغِيَ ” هُنَا لِلْوُجُوبِ (رد المحتار، سعيد، ج٦ ص٣٧١)
[وهذا الذى اخترناه للبلوى]
ألا ترى أن المرأة إذا وقعت في طين وردغة حل للأجنبي أن يأخذ يدها بحائل ثوب، وكذا حرمة المصاهرة لا تثبت بالمس بحائل (المحيط البرهاني، دار الكتب العلمية، ج١ ص٧٧)

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: