Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Making Nikah with a revert woman who is still legally married to a Non-Muslim man

Making Nikah with a revert woman who is still legally married to a Non-Muslim man

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Asalaamu alaikum, I have a female Hindu colleague who is currently legally married but has walked out of an abusive marriage. She has been fascinated by Islam is looking to accept Islam. We have bonded over this and have mutually agreed that if she was to accept Islam, I will marry her. My first question is, if she accepts Islam but is still legally married to her pre-islam husband, can me and her still have a nikkah whilst divorce proceedings are taking place? Secondly, if she accepts Islam, how soon can we do our nikkah, I’ve read in some places she must wait 3 menstrual cycle, can you clarify the ruling regarding this? Finally does her pre-Islam marriage mean she can marry without a wali? Thank you in advance for the reply.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful. 

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh. 

Brother in Islam,

We acknowledge the contents of your email.

If a Hindu woman embraces Islam, then her marriage with her Hindu (non-Muslim) husband will terminate if he does not accept Islam within three menstrual cycles of her accepting Islam.[1]

If he does not accept Islam within the three menstrual cycles, then you may marry her.

In principle, an adult (Baalighah) woman can represent herself in marriage. She does not require a Wali to represent her. [2]

And Allah Ta’āla Knows Best

Mohamed Ebrahim bin Ismail Abdullah

Student – Darul Iftaa

Pietermaritzburg, South Africa

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

14-01-1441| 14-09-2019


[1]

الأصل للشيباني ط قطر (10/ 224)

وإذا أسلم الحربي أو الحربية أيهما ما كان، بعد أن يكونا من غير أهل الكتاب، وهما مقيمان في دار الحرب، فهما على النكاح ما لم تحض ثلاث حيض، دخل بها أو لم يدخل بها. فإذا حاضت ثلاث حيض فقد انقطعت العصمة فيما بينهما.

 

[2]

المبسوط للسرخسي (5/ 10)

[بَابُ النِّكَاحِ بِغَيْرِ وَلِيٍّ]

(قَالَ:) – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ – بَلَغَنَا عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ – أَنَّ امْرَأَةً زَوَّجَتْ ابْنَتَهَا بِرِضَاهَا فَجَاءَ أَوْلِيَاؤُهَا فَخَاصَمُوهَا إلَى عَلِيٍّ – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ – فَأَجَازَ النِّكَاحَ، وَفِي هَذَا دَلِيلٌ عَلَى أَنَّ الْمَرْأَةَ إذَا زَوَّجَتْ نَفْسَهَا أَوْ أَمَرَتْ غَيْرَ الْوَلِيِّ أَنْ يُزَوِّجَهَا فَزَوَّجَهَا جَازَ النِّكَاحُ وَبِهِ أَخَذَ أَبُو حَنِيفَةَ – رَحِمَهُ اللَّهُ تَعَالَى – سَوَاءٌ كَانَتْ بِكْرًا أَوْ ثَيِّبًا إذَا زَوَّجَتْ نَفْسَهَا جَازَ النِّكَاحُ فِي ظَاهِرِ الرِّوَايَةِ سَوَاءٌ كَانَ الزَّوْجُ كُفُؤًا لَهَا أَوْ غَيْرَ كُفْءٍ فَالنِّكَاحُ صَحِيحٌ إلَّا أَنَّهُ إذَا لَمْ يَكُنْ كُفُؤًا لَهَا فَلِلْأَوْلِيَاءِ حَقُّ الِاعْتِرَاضِ، وَفِي رِوَايَةِ الْحَسَنِ – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ – إنْ كَانَ الزَّوْجُ كُفُؤًا لَهَا جَازَ النِّكَاحُ، وَإِنْ لَمْ يَكُنْ كُفُؤًا لَهَا لَا يَجُوزُ وَكَانَ أَبُو يُوسُفَ – رَحِمَهُ اللَّهُ تَعَالَى – أَوَّلًا يَقُولُ: لَا يَجُوزُ تَزْوِيجُهَا مِنْ كُفْءٍ أَوْ غَيْرِ كُفْءٍ إذَا كَانَ لَهَا وَلِيٌّ ثُمَّ رَجَعَ وَقَالَ: إنْ كَانَ الزَّوْجُ كُفُؤًا جَازَ النِّكَاحُ، وَإِلَّا فَلَا ثُمَّ رَجَعَ فَقَالَ: النِّكَاحُ صَحِيحٌ سَوَاءٌ كَانَ الزَّوْجُ كُفُؤًا لَهَا أَوْ غَيْرَ كُفْءٍ لَهَا، وَذَكَرَ الطَّحَاوِيُّ قَوْلَ أَبِي يُوسُفَ رَحِمَهُمَا اللَّهُ تَعَالَى إنَّ الزَّوْجَ إنْ كَانَ كُفُؤًا أَمَرَ الْقَاضِي الْوَلِيَّ بِإِجَازَةِ الْعَقْدِ فَإِنْ أَجَازَهُ جَازَ، وَإِنْ أَبَى أَنْ يُجِيزَهُ لَمْ يَنْفَسِخْ وَلَكِنَّ الْقَاضِيَ يُجِيزُهُ فَيَجُوزُ.

 

الأصل للشيباني ط قطر (10/ 198)

باب النكاح بغير ولي

قال: بلغنا عن علي بن أبي طالب أن امرأة زوجت ابنتها برضى منها، فجاء أولياؤها فخاصموها إلى علي بن أبي طالب، فأجاز النكاح (1).

وإذا زوجت المرأة بكراً كانت أو ثيبًا نفسها زوجاً بشاهدين وهو كفؤ لها فهو جائز.

 

الدر المختار شرح تنوير الأبصار وجامع البحار (ص: 183)

(فنفذ نكاح حرة مكلفة بلا) رضا (ولي) والاصل أن كل من تصرف في ماله تصرف في نفسه

 

فتاوى محمودية ج 11 ص 494

 

فتاوى محمودية ج 11 ص 502

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: