Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Concept of child-free life

Concept of child-free life

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

As-salamu aleikum. What is Islamic view for being “childfree”, voluntary childless (without reason or with reason like “I will be bad parent due some problems)? Is it haram, might it cause sin, curse from Allah or loosing of rizq/barakhat in life?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

The concept of a child free life without justifiable reasons in Shariah is against the spirit of Islam.

Almighty Allah refers to the pleas of two illustrious prophets, Ebrahim Alaihis Salaam and Zakariyyah Alaihis Salaam for having children.

Zakariyyah Alaihis Salaam made the following duas.

رَبِّ هَب لي مِن لَدُنكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً ۖ إِنَّكَ سَميعُ الدُّعاءِ 

My Rabb, grant me pure(pious) children from yourself(by your grace). Without doubt you hear all prayers(and accept them).

(Surah Al-Imran, Aaayah 38)

رَبِّ لا تذرني فَردًا وَأَنتَ خَيرُ الوٰرِثينَ 

Do not leave me childless when you are the best (and only one) of (those who provide) successors.

(Surah Al-Ambiyaa, Aaayah 89)

Ebrahim Alaihis Salaam made the following dua.

رَبِّ هَب لي مِنَ الصّٰلِحينَ 

O my Rabb! Grant me a son (righteous) from among the pious.

(Surah As-Saffat, Aayah 100)

Rasullullah Sallallahu Alai Wasalam mentioned:

«تَزَوَّجُوا الْوَدُودَ الْوَلُودَ فَإِنِّي مُكَاثِرٌ بِكُمُ الْأُمَمَ» 

Translation: Prophet () said: Marry women who are loving and very fertile, for I will take pride through you over other nations.”

(Sunan-Abi Dawud, Vol 1, Pg 280)

Children are also our means of eternal salvation. Rasullullah Sallallahu Alai Wasalam stated:

أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال‏:‏ إذا مات الأنسان انقطع عمله إلا من ثلاث‏ 

‏ صدقة جارية، أو علم ينتفع به، أو ولد صالح يدعو له 

Translation: The Messenger of Allah () said, “When a man dies, his deeds come to an end, except for three: A continuous charity, knowledge by which people derive benefit, pious son who prays for him.”

(Sahih Muslim, Vol 2, Pg 41)

The concept of a childfree life without justifiable causes in Shariah is against the spirit of Islam.

However, if one is living in an environment infested with kufr and shirk and he fears that the child will be influenced by such an evil environment and there are no means to avoid that, then in that situation one may avoid having children. [1]

In that situation, the purpose is not to simply live a free life without responsibilities as is the case with the concept of childfree life. It is to save ones progeny from kufr, shirk and disobedience of Allah Taalah.

And Allah Ta’āla Knows Best

Muhammad S.I.V

Student Darul Iftaa
Lusaka, Zambia 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

_____


 [1] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 176) 

قوله ( قال الكمال ) عبارته وفي الفتاوى إن خاف من الولد السوء في الحرة يسعه العزل بغير رضاها لفساد الزمان فليعتبر مثله من الأعذار مسقطا لإذنها اه

 فقد علم مما في الخانية أن منقول المذهب عدم الإباحة وأن هذا تقييد من مشايخ المعذهب لتغير بعض الأحكام بتغير الزمان وأقره في الفتح وبه جزم القهستاني أيضا حيث قال وهذا إذا لم يخف على الولد السوء لفساد الزمان وإلا فيجوز بلا إذنها اه

 لكن قول الفتح فليعتبر مثله يحتمل أن يرد بالمثل ذلك العذر كقولهم مثلك لا يبخل

 ويحتمل أنه أراد إلحاق مثل هذا العذر به

 كأن يكون في سفر بعيد أو في دار الحرب فخاف على الولد أو كانت الزوجة سيئة الخلق ويريد فراقها فخاف أن تحبل وكذا ما يأتي في إسقاط الحمل عن ابن وهبان فافهم

 

[تنبيه] أخذ في النهر من هذا ومما قدمه الشارح عن الخانية والكمال أنه يجوز لها سد فم رحمها كما تفعله النساء مخالفا لما بحثه في البحر من أنه ينبغي أن يكون حراما بغير إذن الزوج قياسا على عزله بغير إذنها

قلت: لكن في البزازية أن له منع امرأته عن العزل. اهـ. نعم النظر إلى فساد الزمان يفيد الجواز من الجانبين. فما في البحر مبني على ما هو أصل المذهب، وما في النهر على ما قاله المشايخ والله الموفق

 

فتح القدير (7/ 295)

 إنْ خَافَ مِنْ الْوَلَدِ السُّوءَ فِي الْحُرَّةِ يَسَعُهُ الْعَزْلُ بِغَيْرِ رِضَاهَا لِفَسَادِ الزَّمَانِ فَلْيُعْتَبَرْ مِثْلُهُ مِنْ الْأَعْذَارِ مُسْقِطًا لِإِذْنِهَا

 

الفتاوى الهندية – ط. دار الفكر (5/ 356)

رَجُلٌ عَزَلَ عن امْرَأَتِهِ بِغَيْرِ إذْنِهَا لِمَا يَخَافُ من الْوَلَدِ السُّوءِ في هذا الزَّمَانِ فَظَاهِرُ جَوَابِ الْكِتَابِ أَنْ لَا يَسْعَهُ وَذَكَرَ هُنَا يَسَعُهُ لِسُوءِ هذا الزَّمَانِ كَذَا في الْكُبْرَى

 

الفتاوى الهندية (44/ 3)

رَجُلٌ عَزَلَ عَنْ امْرَأَتِهِ بِغَيْرِ إذْنِهَا لِمَا يَخَافُ مِنْ الْوَلَدِ السُّوءِ فِي هَذَا الزَّمَانِ فَظَاهِرُ جَوَابِ الْكِتَابِ أَنْ لَا يَسْعَهُ وَذَكَرَ هُنَا يَسَعُهُ لِسُوءِ هَذَا الزَّمَانِ كَذَا فِي الْكُبْرَى

 

فتاوی مفتی محمود (177/10) محمد ریاض درانی 

مادہ حیات (منی) کے اپنے مستقر (رحم) تک پہنچنے سے قبل بصورت عزل وغیرہ فرج میں ڈالنا میاں بیوی کی آپس کی رضامندی سے جائز ہے- اگر چہ ضرورت شدیدہ نہ بھی ہو- فساد زمانہ کی وجہ سے متاخرین علماء نے بیوی کی اجازت کو بھی عزل کے جواز کے لۓ شرط قرار نہیں دیا- بلکہ مرد کی صوابدید پردے چھوڑا ہے- وہ اگر ضرورت محسوس کرے تو عزل کرسکتا ہے- قال في الدر المختار (ويعزل عن الحرة) وكذا المكاتبة از بختار (بإذنها) لكن في الخانية أنه يباح في زماننا لفساده قال الكمال فليعتبر عذرا بڑکے لفافے کے استعمال سے مادہ تولید اگر رحم میں جانے ہی  نہیں پاتا اس کا استعمال زوجین کی رضامندی سے حسب ضرورت جائز ہوگا لیکن اسے قانونی شکل دے کر رائج کرنا جائز نہیں- ہر شخص اپنے انفرادی حالات کو دیکھ کر عزل کرسکتا ہے- لیکن مادہ تولید کے رحم تک پہنچنے کے بعد پھر اس کا اخراج یا اسقاط کرنا بغیر ضرورت شدیدہ کے جائز نہیں- اگر ضرورت شدیدہ پیش ہوجاۓ- مثلا حمل ٹھہرنے سے دودھ خشک ہوجاتا ہے اور بچے کے باپ میں یا دودھ پلانے والے میں استطاعت نہیں- بچے کی ہلاکت کا اندیشہ ہے وغیرہ وغیرہ تو ایسی صورت میں نفخ روح سے قبل اس کا اسقاط صحیح ہے ورنہ نہیں

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: