Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Will the new-born baby hair make clothes impure for salaah?

Will the new-born baby hair make clothes impure for salaah?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Salam alaekum, Please is it true that if a new born baby’s hair touches the clothe, the clothe is invalid for solat?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

The impurities around the baby upon birth is najasate ghaliza [severe impurity]. If the impurities touch ones clothes, they will become impure and all the related forms of najasate ghaliza will apply.[1]

If upon birth, the baby was washed, then the body and the hair of the baby will be pure.

And Allah Ta’āla Knows Best

Ridwaan Ibn Khalid Esmail [Kasak]

Student Darul Iftaa

Katete, Zambia


Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.


[1] In principle, if najasat- ghalizah which is equal or less than the hollow of your palm (which approximately has a diameter of 2.75cm) get on your clothes, then Salah in such clothes will be valid but Makrooh-e-Tanzīhī (undesirable). If it is more than the hollow of your palm, then to read Salaah with such clothes will be Makrooh-e-Tahrimi (reprehensible). 

Therefore, if you know from beforehand that there is Najasat- Ghalizah on your on your clothes lesser than 2.75cm diameter, then it will be Afdhal (better) for you to wash it. However, if you fear that you will miss your Jama῾ah if you take time to wash it, then you should continue with the Jama῾ah. If the underpants has soiled more than 2.75cm diameter, then you will have to wash that portion before performing your salaah, even if in doing so you miss your Jama῾ah.

وما ينقض الوضوء بخروجه من بدن الإنسان” كالدم السائل والمني والمذي والودي والاستحاضة والحيض والنفاس والقيء ملء الفم ونجاستها غليظة بالاتفاق لعدم معارض دليل نجاستها عنده ولعدم مساغ الاجتهاد في طهارتها عندهما (مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 155) العلمية)

الفتاوى الولوالجيه 41/ 1

من انتهى إلى قوم و هم فى الصالة و على ثوبها نجاة اقل من قدر الدرهم و هو يخشى ان غسله تفوته الجماعة يستحب له ان يدخل فى الصالة ولا يغسله لان غسله ليس بفرض عليه و متى دخل الجماعة صار مؤدىا الفرض

دار الكتب العلمية  

وعفي قدر الدرهم” أي عفا الشارع عن ذلك والمراد عفا عن الفساد به وإلا فكراهة التحريم باقية إجماعا إن بلغت الدرهم وتنزيها إن لم تبلغ (حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح ، ص: 156، العلمية)

وفرعوا على ذلك ما لو علم قليل نجاسة عليه وهو في الصلاة ففي الدرهم يجب قطع الصلاة وغسلها ولو خاف فوت الجماعة لأنها سنة وغسل النجاسة واجب وهو مقدم وفي الثاني يكون ذلك أفضل فقط ما لم يخف فوت الجماعة بأن لا يدرك جماعة أخرى وإلا مضى على صلاته لأن الجماعة أقوى كما يمضي في المسئلتين إذا خاف فوت الوقت لأن التفويت حرام ولا مهرب من الكراهة إلى الحرام (المرجع السابق ، ص: 156 ، العلمية)

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: