Signing a document issuing three talaaqs

Q: I am a 26 years old female, doctor, a Hanafi sunni. I made nikaah with my cousin in court 3 months ago in the presence of 2 witnesses and a Moulana saheb. Mehr was given and we consumated the marriage. We love each other with our souls. I was sure that I would make my parents agree about this marriage later but when they came to know about it they threatened me and pressurised me to demand khula or else they are going to shoot and kill my husband. I know they are powerful and would easily shoot him. I being so much threatened demanded khula just for the sake of my husbands life and he unwillingly signed and sent me divorce papers. Now my question is:

1. Is this khula valid? (as we are forced to take khula, we both are not willing for separation we love each other so much and also I was
having my menses when I received my divorce papers).

2. Is khula a revocable divorce or irrevocable divorce (as the word talaaq was written 3 times on divorce paper)

3. What is the iddat of khula?

4. What is the process and time limit for ruju? Can we do ruju even after the completion of iddat?

Please reply me soon I am passing through a miserable time.


A: If he signed the document which stated the issuing of three talaaqs, the three talaaqs are valid. 

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

قال في الهندية الكتابة على نوعين مرسومة وغير مرسومة ونعني بالمرسومة أن يكون مصدرا ومعنونا مثل ما يكتب إلى الغائب وغير المرسومة أن لا يكون مصدرا ومعنونا ​وهو على وجهين مستبينة وغير مستبينة فالمستبينة ما يكتب على الصحيفة والحائط والأرض على وجه يمكن فهمه وقراءته وغير المستبينة ما يكتب على الهواء والماء وشيء لا يمكن فهمه وقراءته ففي غير المستبينة لا يقع الطلاق وإن نوى وإن كانت مستبينة لكنها غير مرسومة إن نوى الطلاق يقع وإلا لا وإن كانت مرسومة يقع الطلاق نوى أو لم ينو

ثم المرسومة لا تخلو أما إن أرسل الطلاق بأن كتب أما بعد فأنت طالق فكما كتب هذا يقع الطلاق وتلزمها العدة من وقت الكتابة وإن علق طلاقها بمجيء الكتاب بأن كتب إذا جاءك كتابي فأنت طالق فجاءها الكتاب فقرأته أو لم تقرأ يقع الطلاق كذا في الخلاصة (رد المحتار 3/246)

فروع كتب الطلاق إن مستبينا على نحو لوح وقع إن نوى وقيل مطلقا ولو على نحو الماء فلا مطلقا ولو كتب على وجه الرسالة والخطاب كأن يكتب يا فلانة إذا أتاك كتابي هذا فأنت طالق طلقت بوصول ​الكتاب جوهرة (رد المحتار 3/ 246)

الكتابة ممن نآي كالخطاب ممن دني (قواعد فقه ص 100 و شرح سير الكبير )

والمجوز في حق الغائب العجز (هداية 4/705 )

و الكتابة ممن نآي كالخطاب ممن دني (هداية 4/705 )

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)