Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za »  What is the ruling of Qadha salah? Is there any authentic ahadith regarding this? Is Qadha for those who missed salah intentionally or repentance is enough. In India we make up our salah in all cases weather it is intentionally or any other way, if we miss we make the salah. I saw a saying if Ibn  Taimaiyyah : Volume 2, Page 99a: In law, there is no way for one who leaves a salah intentionally to make its qada’ 

 What is the ruling of Qadha salah? Is there any authentic ahadith regarding this? Is Qadha for those who missed salah intentionally or repentance is enough. In India we make up our salah in all cases weather it is intentionally or any other way, if we miss we make the salah. I saw a saying if Ibn  Taimaiyyah : Volume 2, Page 99a: In law, there is no way for one who leaves a salah intentionally to make its qada’ 

Q: What is the ruling of Qadha salah? Is there any authentic ahadith regarding this? Is Qadha for those who missed salah intentionally or repentance is enough. In India we make up our salah in all cases weather it is intentionally or any other way, if we miss we make the salah. I saw a saying if Ibn  Taimaiyyah : Volume 2, Page 99a: In law, there is no way for one who leaves a salah intentionally to make its qada’ 

bismillah.jpg

A: The four imaams are all unanimous about the qadhaa namaaz being compulsory. For further proof, look at I`laa’us-Sunan.

عن أبى هريرة أن رسول الله صلى الله عليه وسلم حين قفل من غزوة خيبر فسار ليلة حتى إذا أدركنا الكرى عرس وقال لبلال اكلأ لنا الليل قال فغلبت بلالا عيناه وهو مستند إلى راحلته فلم يستيقظ النبى صلى الله عليه وسلم ولا بلال ولا أحد من أصحابه حتى إذا ضربتهم الشمس فكان رسول الله صلى الله عليه وسلم أولهم استيقاظا ففزع رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال يا بلال فقال أخذ بنفسى الذى أخذ بنفسك بأبى أنت وأمى يا رسول الله فاقتادوا رواحلهم شيئا ثم توضأ النبى صلى الله عليه وسلم وأمر بلالا فأقام لهم الصلاة وصلى بهم الصبح فلما قضى الصلاة قال من نسى صلاة فليصلها إذا ذكرها فإن الله تعالى قال أقم الصلاة للذكري (سنن أبي داود رقم 435)

وعن أبي الدرداء قال أوصاني خليلي أن لا تشرك بالله شيئا وإن قطعت وحرقت ولا تترك صلاة مكتوبة متعمدا فمن تركها متعمدا فقد برئت منه الذمة ولا تشرب الخمر فإنها مفتاح كل شر رواه ابن ماجه (مشكاة رقم 580)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: