IslamQA.org Logo

With regards to keeping a beard. It is Waajib? Does this ruling only apply to the Hanafi madhab? I have a family member who follows Imam Shafi’ee and he would like to know the ruling.

Answered according to Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: With regards to keeping a beard. It is Waajib? Does this ruling only apply to the Hanafi madhab? I have a family member who follows Imam Shafi’ee and he would like to know the ruling.

With regards to keeping a beard. It is Waajib? Does this ruling only apply to the Hanafi madhab? I have a family member who follows Imam Shafi'ee and he would like to know the ruling.

A: According to the Hanafi madhab it is waajib to grow the beard to the extent of one fist from all sides. Cutting or trimming it less than a fist is impermissible. According to the Shafi’ee madhab, keeping the beard is a great Sunnah of Rasulullah (Sallallahu Alaihi Wasallam) that should not be omitted. Similarly, it is impermissible (makrooh) in the Shaafi’ee madhab to cut or trim the beard even after it reaches a fist length.

ولا بأس بنتف الشيب و أخذ أطراف اللحية والسنة فيها القبضة … ولذا يحرم على الرجل قطع لحيته (الدر المختار 6/406)

( لا ) يكره … تطويل اللحية إذا كانت بقدر المسنون وهو القبضة … وأما الأخذ منها وهي دون ذلك كما يفعله بعض المغاربة ومخنثة الرجال فلم يبحه أحد وأخذ كلها فعل يهود الهند ومجوس الأعاجم (الدر المختار 2/417-418)

عائشة رضي الله عنها قالت قال رسول الله صلى الله عليه وسلم عشر من الفطرة قص الشارب واعفاء اللحية والسواك واستنشاق الماء وقص الاظفار وغسل البراجم ونتف الابط وحلق العانة وانتقاص الماء … قلت تفسير الفطرة هنا بالسنة هو الصواب …سبق في الحديث أن اعفاء اللحية من الفظرة فالاعفاء بالمد: قال الخطابي وغيره هو توفيرها وتركها بلا قص: كره لنا قصها كفعل الاعاجم: قال وكان من زى كسرى قص اللحى وتوفير الشوارب: قال الغزالي في الاحياء اختلف السلف فيما طال من اللحية فقيل لا بأس أن يقبض عليها ويقص ما تحت القبضة: فعله ابن عمر ثم جماعة من التابعين: واستحسنه الشعبى وابن سيرين وكرهه الحسن وقتادة: وقالوا يتركها عافية لقوله صلي الله عليه وسلم واعفو اللحي قال الغزالي والامر في هذا قريب إذا لم ينته إلى تقصيصها لان الطول المفرط قد يشوه الخلقة هذا كلام الغزالي والصحيح كراهة الاخذ منها مطلقا بل يتركها على حالها كيف كانت للحديث الصحيح واعفوا اللحي (المجموع 1/251-357)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Find more answers indexed from: Muftionline.co.za
Read more answers with similar topics: