1

Two hadiths that contradict each other

Answered according to Hanafi Fiqh by Fatwaa.com
Prev Question
Next Question

that he heard the Prophet (ﷺ) saying, “From among my followers there will be some people who will consider illegal sexual intercourse, the wearing of silk, the drinking of alcoholic drinks and the use of musical instruments, as lawful. And there will be some people who will stay near the side of a mountain and in the evening their shepherd will come to them with their sheep and ask them for something, but they will say to him, ‘Return to us tomorrow.’ Allah will destroy them during the night and will let the mountain fall on them, and He will transform the rest of them into monkeys and pigs and they will remain so till the Day of Resurrection.” -Bukhari

1 – It was narrated from ‘Aa’ishah that Abu Bakr (may Allaah be pleased with him) entered upon her and there were two girls with her during the days of Mina beating the daff, and the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) was covering himself with his garment. Abu Bakr rebuked them, and the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) uncovered his face and said, “Leave them alone, O Abu Bakr, for these are the days of Eid.” That was during the days of Mina.

Don’t these two hadiths contradict each other? If music is halal on eid, is drinking and other haram stuff allowed? If yes, why?

Answer

Wa’alaykum as Salam wa rahmatullahi wa barakatuhu,

Besides the verses of the Quran, there are numerous narrations which clearly prohibit of music.  From amongst all of those, the first narration that you quoted is very clear that music is not permissible.

The second narration merely speaks about the beating a Duff, and that is no comparison to music. The Duff was a simple drum, which they would beat with sticks. Hence, there is no contradiction, and music is forbidden on ‘Eid, just as it is prohibited on other days.

References

وليس الغناء والدف المرخص فيهما في معنى ما في غناء الأعاجم ودفوفها المصلصلة ، لأن غنائهم ودفوفهم تحرك الطباع وتهيجها إلى المحرمات ، بخلاف غناء الأعراب ، فمن قاس أحدهما على الآخر فقد أخطأ أقبح الخطأ ، وقاس مع ظهور الفرق بين الفرع والأصل ، فقياسه من أفسد القياس وأبعده عن الصواب .

وقد صحت الأخبار عن النبي ( بذم من يستمع القينات في آخر الزمان ، وهو إشارة إلى تحريم سماع آلات الملاهي الماخوذة عن الأعاجم . (فتح الباري ـ لابن رجب – 6/ 79)

وأما الدف الذي يضرب في زماننا مع الصنجات والجلاجلات فمكروه بلا خلاف (عمدة القاري – 19/ 335)

قوله : ( الدف إلخ ) الدف ما يكون مجلداً من جانب واحد ، وصرح الفقهاء بعدم جواز الدف ذي جلاجل ، أقول : تدل المسائل على التوسيع وجواز ما يقال له : الدبل ، وجواز النقارة والطبل فإنه لا ذوق ولاحظ في هذه الأشياء ، وقد جوزوا ضرب الدف للتسحير ، وأما طبل الغزاة فجائز ، وكذا عند السرور ويوم العيد وفي أكثر الكتب القصر على الدف ، ولم أجد التوسيع إلا في تكملة فتح القدير لقاضي زاده الرومي فإنه أشار إلى التوسيع ، وفي الحديث الصحيح أنه كان جلس يوماً وصغيرتان تضربان الدف فلم يمنعهما فإذا جاء عمر ذهبتا فقال : < إن الشيطان يفر من عمر > ، وأشكل هذا على العلماء من سماعه ثم جعله من الشيطان؟ فأقول : إنه وإن كان أمراً مباحاً لكن المباح قد ينجر فيصير صغيرة عند الإصرار ، وأيضاً كان حين ضربهما مستكرهة ، وأما صيرورة المباح صغيرة بالإصرار فذكره الغزالي في باب التوبة والاستغفار . (العرف الشذي – 2/ 456)

This answer was collected from Fatwaa.com which is an excellent Q&A site managed by Mufti Ismail Moosa from South Africa. .

Sidebar