Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Miscellaneous Questions Regarding Hajj

Miscellaneous Questions Regarding Hajj

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assalamualaikum Mufti Sahab.Mera Sawal Sabiqa Zindagi Ki Namazon Ko ada karne se mutalliq hai.meri umar 19 saal hai.meri main baligh hone se ab tak ki tamaam namazain parhna chahta hoon.iss main qaza namazain bhi hain aur ada bhi lekin ye maloom nhi k kitni qaza aur kitni ada.main qaza namazon ka saath ada namazain bhi drust karna chahta hoon.mera sawal ye hai k ada namazain jo main drust karna chahta hoon kya unn ko bhi qaza ki niyyat se parhoon.agar nhi tu uss ki kiya niyyat ho gi.aur maine mufti sahab se sunna tha k agar qaza namazain beshak zyada hoon kam na hoon.ja zyada hoon gi wo nafl ho jaayein gi.lekin 3 rakat maghrib aur 3 rakat witr wo kis tarah nafl hongai? kiya nafl 3 rakat hoti hain?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

You refer to three different queries:

1)     Donning the Ihram of Hajj in Jeddah

2)     Performing the Tawafuz-Ziyarah before the Qurbani

3)     When should the Tawaful-Wida be performed?

1)In principle, a person who leaves his country of residence with the intention of performing Hajjut-Tamatu’, he/she will become Halal after performing Umrah. Thereafter, the Ihram and Intention of Hajj must be made from within the boundaries of the Miqat. Accordingly, it will be permissible to wear the ihram of Hajj from Jeddah.1

2) You may perform the Tawafuz-Ziyarah before the Qurbani. However, it will be disliked performing this tawaf before the cutting of the hair. 2

3)Once the actions of Hajj are complete, you may complete the Tawaful-Wida. However, keeping in mind that this should be one’s last action before departing Makkah, it is preferable to repeat the Tawaful-Wida when you return on the 13th of Zhul-Hijja.3 Nevertheless, this is not obligatory and the Tawaf performed on the 12th will suffice. 4

And Allah Ta’āla Knows Best

Mirza-Zain Ibn Ameer Baig

Student – Darul Iftaa

Montréal, Québec, Canada

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

21-12-1440| 23-08-2019

______

1 كتاب الفتاوى: كتب خانه نعيمة ديوبند:  8:468      1 

عمرہ کر نے کے بعد حج سے پہلے آپ جدہ مین قیام کر سکتے ہین کیونکہ جدہ میقات کے اندر ہے

 

فتاوى قاسمية: أشرف بك ديبوة دبيوبند: 12:224 

جدہ کو میقات قرار دیا گیا ہے اور وہان سے آفاقی کو احرام بااندہنے کی گنجائش دی گئی

 

آپ کے مسائل اور ان کا حل:نعیمہ بک دیپوہ: 5: 324 

جدہ پہنچ کر اگر اس کا عمرہ کا ارادہ ہو جاِئے تو جفہ سے احرام باندی لے

 

1:412 الهداية شرح بداية المبتدي: مكتبة البشرى 

(فإذا كان يوم النروية أحرم بالحج من المسجد) و الشرط أن يحرم من الحرم أما المسجد فليس بلازم لأنه في معنى المكي و ميقات المكي في الحج الحرم على ما بينا

 

غنية الناسك في بغية المناسك: إدارة القرآن و العلوم الإسلامية: 46 2

أما الطواف فلا يجب ترتيبه على شيئ من الثلاثة إلا أن السنة بعد الحلق فلو طاف قبل الكل أو البعض لا شيء عليه و يكره

 

المبسوط: دار النوادر: 4:29 3 

و لا بأس بأن يقيم بعد ذالك ما شاء ثم يخرج و لكن الأفضل أن يكون طوافه حين يخرج

 

عمدة السالك في المسالك: دار النوادر:418

و عن أبي حنيفة : و إذا طاف للصدر ثم  أقام إلى العشاء فالأحب إلي أن يطوف آخر

        

عمدة السالك في المسالك: دار النوادر: 418 4 

و في المرغيناني: من طاف للصدر  ثم أقام بمكة يشتغل  فليس عليه إذا إنصرف أن يطوف

 

المستصفى في شرح النافع: مكتبة الإرشاد: 2:52 

لأنه فرغ من الحج و لم يبق عليه شيئ من أفعال الحج فإن شاء أقام و إن شاء عاد إلى أهله

 

المحيط البرهاني:إدارة القرآن: 3:454

و من طاف للصدر ثم أقام بمكة  مستقلا فليس عليه إذا إنصرف أن يطوف

 

حاشية ابن عابدين: دار الثقافة و التراث:7:148

من أن أول وقته بعد طواف الزيارة إذا كان على عزم السفر حتى لو  طاف كذالك ثم أطال الإقامة بمكة و لم يتخذها جارا جاز طوافه

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: