Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » McDonalds is it Halal?

McDonalds is it Halal?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Aww

I just wanted to ask people are saying mc donalds is halal in South Africa. Is this correct 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

There are many food outlets that claim to be halal. While there are halal certifying bodies who offer their invaluable services in the halal field and certify certain food outlets as halal, the certification is not necessarily absolute and error free. The halal certification of any halal authority is not a requirement of Shariah to determine halal.

According to Shari’ah, the criterion to determine any food as halāl or harām is the information of an Aadil person.

An Aadil person is characterised as,

  1. A muslim,
  2. Allah conscious and upright,
  3. Has adequate knowledge of halal and haram.

If such a person informs that the food is halal and there is no reason to doubt his information, one may accept his information.

And Allah Ta’āla Knows Best

Huzaifah Deedat

Student Darul Iftaa
Lusaka, Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

______________

الهداية في شرح بداية المبتدي-دار احياء التراث العربي – بيروت – لبنان (4/ 364)

“ويقبل في المعاملات قول الفاسق، ولا يقبل في الديانات إلا قول العدل”. ووجه الفرق أن المعاملات يكثر وجودها فيما بين أجناس الناس، فلو شرطنا شرطا زائدا يؤدي إلى الحرج فيقبل قول الواحد فيها عدلا كان أو فاسقا كافرا أو مسلما عبدا أو حرا ذكرا أو أنثى دفعا للحرج. أما الديانات فلا يكثر وقوعها حسب وقوع المعاملات فجاز أن يشترط فيها زيادة شرط، فلا يقبل فيها إلا قول المسلم العدل؛ لأن الفاسق متهم والكافر لا يلتزم الحكم فليس له أن يلزم المسلم، بخلاف المعاملات؛ لأن الكافر لا يمكنه المقام في ديارنا إلا بالمعاملة. ولا يتهيأ له المعاملة إلا بعد قبول قوله فيها فكان فيه ضرورة، ولا يقبل فيها قول المستور في ظاهر الرواية. وعن أبي حنيفة أنه يقبل قوله فيها جريا على مذهبه أنه يجوز القضاء به، وفي ظاهر الرواية هو والفاسق فيه سواء حتى يعتبر فيهما أكبر الرأي.

قال: “ويقبل فيها قول العبد والحر والأمة إذا كانوا عدولا”؛ لأن عند العدالة الصدق راجح والقبول لرجحانه. فمن المعاملات ما ذكرناه، ومنها التوكيل. ومن الديانات الإخبار بنجاسة الماء حتى إذا أخبره مسلم مرضي لم يتوضأ به ويتيمم، ولو كان المخبر فاسقا أو مستورا تحرى، فإن كان أكبر رأيه أنه صادق يتيمم ولا يتوضأ به، وإن أراق الماء ثم تيمم كان أحوط، ومع العدالة يسقط احتمال الكذب فلا معنى للاحتياط بالإراقة، أما التحري فمجرد ظن. ولو كان أكبر رأيه أنه كاذب يتوضأ به ولا يتيمم لترجح جانب الكذب بالتحري، وهذا جواب الحكم.

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: