Home » Shafi'i Fiqh » Qibla.com » Lessons Immediately After Obligatory Prayers

Lessons Immediately After Obligatory Prayers

Answered as per Shafi'i Fiqh by Qibla.com

Answered by Shaykh Amjad Rasheed

Some brothers, may Allah reward them, give a lesson immediately after the prayer without giving the people enough time to perform their sunna prayers …….., and during their lesson, they disturb the latecomers who are completing their prayers. Their proof in this is that they want to give the people knowledge before they leave. Is it permissible to reject this? Especially after knowing that some of the scholars of Ahl al-Sunna wa Jama`a have mentioned that doing a good act that conflicts with a sunna act of a specified time is a bid`a? The default should be that one performs the sunna and then does whatever he wishes.

Answer:
In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

The ruling according to our Shafi’i imams is that it is haram for a Koran reciter to recite out loud if it disturbs someone who is praying or sleeping, for the harm that it entails. So from this, it is taken that it is haram to raise one’s voice to teach a lesson when it disturbs those praying, such as latecomers. If a teacher needs to raise his voice, he may delay until people are finished praying.

As for calling people to learn and make them listen to the lesson before they leave, it is not correct to take this [s. stance]. For whoever does not want to listen to the lesson will turn away from it anyways, no matter whether the teacher stands up immediately after the prayer or a little later. The best thing is that the people be informed after the prayer that a lesson will take place after the they pray their sunna prayers, for example. So whoever wants the good of listening to knowledge, may stay for it, and whoever doesn’t, can leave. It also may be possible that some do want to listen to the knowledge but an obstacle or excuse is in their way at the moment, so they are excused.

As for when there isn’t a person praying that would be disturbed by a loud voice from the teaching, rather there is only someone who is doing his post-prayer dhikr, then I have not seen a text about it from our imams. However, it has been said that the matter of dhikr is lighter than the matter of the prayer, because usually, dhikr is shorter than prayer and dhikr doesn’t have essential pillars that one fears mixing up because of disturbance, while the prayer does. Also, a person making dhikr can sit down on one side of the masjid so that loud voices don’t bother him. So it seems, and Allah knows best, that it is not haram in this case to raise one’s voice in teaching.

– Amjad

(Translated by Shazia Ahmad)

السؤال : يقوم بعضُ الإخوة جزاهم الله خيراً بإعطاء درس عقب الصلاة مباشرةً دون أن يتركوا فرصة للمصلين لعمل المعقبات التي لا يخيب قائلهن ، كما أنهم يشوشون على المسبوقين في الصلاة الذين يتمون صلاتهم وقت الدرس ، وحجتهم في ذلك أنهم يريدون إدراك المصلين قبل أن ينفضوا ، فهل يجوز الإنكار عليهم ، خصوصاً أن بعض علماء أهل السنة والجماعة ذكر أن عمل الخير الذي يصادم سنة مخصوصة في وقت معين إنما هو بدعة ، فالأصل الإتيان بالسنة ثم ما شاء المرء من الخير . نرجو منكم أن تتحفونا بالإجابة والله يتولى مثوبتكم. الجواب : المصرح به عند أئمتنا الشافعية أنه يحرم على قارئ القرآن الجهرُ به إذا كان يشوش على مصلٍّ أو نائم لما فيه من الإيذاء . فيؤخذ منه أن يحرم رفع الصوت بالتدريس إذا كان يشوش على المصلين كالمسبوقين ، فيمكن للمدرس إن احتاج إلى رفع صوته أن يؤخر ذلك إلى فراغ الناس من صلاتهم ، وأما دعوى إدراك الناس لإسماعهم الدرس قبل أن ينفضوا فلا يصح الاستناد عليها لأن من لا يريد سماع الدرس سيعرض عنه سواء قام المدرس عقب الصلاة مباشرة أو أخر ذلك ، فالأولى أن يُعْلَم الناسُ عقب الصلاة بوجود درس بعد فعل السنة مثلاً فمن أراد الخير بسماع العلم جلس له ومن لا يريده انصرف ، وقد يكون البعض ممن يريد سماع العلم لكن يمنعه منه الآن عذر ومانعٌ فهو معذور. أما إن لم يكن هناك مصلٍّ يشوش عليه رفعُ الصوت بالتدريس بل كان يشوش على من يفعل أذكار الصلاة فقط ، فلم أرَ فيه نصاً لأئمتنا ، لكن قد يقال : إن أمر الأذكار أخف من الصلاة من حيث إن وقت الذكر أقصرُ عادة من وقت الصلاة ، وليس للذكر أركان يُخْشى الخلط فيها بسبب التشويش بخلاف الصلاة ، وأن الذاكر يمكنه الجلوس في طرف من المسجد بحيث لا يشوش عليه الصوتُ ، وعليه فالذي يظهر والله أعلم أنه لا يحرم رفع الصوت بالتدريس حينئذ .

This answer was indexed from Qibla.com, which used to have a repository of Islamic Q&A answered by various scholars. The website is no longer in existence. It has now been transformed into a learning portal with paid Islamic course offering under the brand of Kiflayn.

Read answers with similar topics: