I am a medical doctor. I examine faces of men and women across the world (mostly non-muslims) for aesthetic Consultation of face. My clients provide front and side photos of their face. I reshape the side photo in Adobe Photoshop as per the preset facial measurements for average/attractive Asian and Caucasian faces (measurements for attractive faces available online from various researches). I then provide suggestions on how to achieve the target face with plastic surgery procedures. I am not involved in the plastic surgery procedures directly, I provide facial aesthetics consultation.
In light of Islamic ruling, how is it permissible or not permissible?
JazakAllah khairan
بسم اللہ الرحمن الرحیم
الجواب وباللہ التوفیق
Taking a picture or photoshopping it for your clients falls under photography, which is strictly forbidden under “Shari’ah”. Therefore this kind of job and its income is not “halaal” according to the “Shariah” rules.
It is not only disgusting to offer face improvement suggestions according to your client’s choice, it is also collaboration in illegal and disobedient work, so you should take another lawful and dustless job instead of this job.
It should be noted that just as it is not permissible to take pictures, it is also not permissible to look at pictures, especially of non-mahrams, unnecessarily.
لَعَنَهُ اللَّهُ وَقَالَ لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبَادِكَ نَصِيبًا مَفْرُوضًا وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذَانَ الْأَنْعَامِ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَمَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطَانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًامُبِينًا} (النساء:118، 119)
عن عبد اللّٰہ بن مسعود رضي اللّٰہ عنہ قال: لعن اللّٰہ الواشمات والمستوشمات، والمُتنمِّصات، والمتفلجات للحسن المغیرات خَلْقَ اللّٰہ تعالیٰ۔ (صحیح البخاري، کتاب اللباس ، ۵۹۳۱
قال النووي: فیہ أشارۃ إلی أن الحرام ہو المفعول لطلب الحسن، أما لو احتاجت إلیہ لعلاج أو عیب في السن ونحوہ فلا بأس بہ۔ (مرقاۃ المفاتیح ۸؍۲۹۵ المکتبۃ الاشرفیۃ دیوبند)وخص من تغییر خلق اللّٰہ تعالیٰ الختان والوشم لحاجۃ۔ (روح المعاني، النساء ۴؍۲۲۰)
والحاصل: أن کل ما یفعل في الجسم من زیادۃ أو نقص من أجل الزینۃ، بما یجعل الزیادۃ أو النقصان مستمرًا مع الجسم، وبما یبدو منہ أنہ کان في أصل الخلقۃ ہٰکذا، فإنہ تلبیس وتغییر منہی عنہ۔ (تکملۃ فتح الملہم ۴؍۱۹۵)
عن عبداﷲ -رضي اﷲ عنہ- قال: قال رسول اﷲ صلی اﷲ علیہ وسلم: إن أشد الناس عذابا یوم القیامۃ المصورون
(المصنف لابن أبي شیبۃ، رقم: ۲۵۷۱۹)
عن محمدؒ: رجل استأجر رجلا لیصور لہ صورا، أو تماثیل الرجال في بیت أو فسطاط، فإني أکرہ ذلک، وأجعل لہ الأجر۔ (الفتاوی التاتارخانیۃ، زکریا ۱۵/ ۱۳۰، رقم: ۲۲۴۳۱، ہندیۃ، کتاب الإجارۃ، الباس السادس عشر فی مسائل الشیوع … زکریا قدیم ۴/ ۴۵۰، جدید ۴/ ۴۸۶)
عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: “«أشد الناس عذابًا يوم القيامة الذين يضاهون بخلق الله» “. متفق عليه
(بخلق الله): أي يشابهون عملهم التصوير بخلق الله. قال القاضي: أي يفعلون ما يضاهي خلق الله أي مخلوقه، أو يشبهون فعلهم بفعله، أي في التصوير والتخليق.”(مرقاۃ المفاتیح : کتاب اللباس باب التصاویر ج نمبر ۷ ص نمبر ۲۸۵۱،دار الفکر)
ولو استأجر مصوراً فلا أجرلہ؛ لأن عملہ معصیۃ۔ (شامي، قبیل مطلب الکلام علی إتخاذ المسبحۃ، ۲/۴۲۰،)
فقط واللہ اعلم بالصواب