Performing qasar Salaah while travelling to one’s destination

Q:

1. If someone intends traveling to a place more than 55 miles (i.e. 88 km) from his hometown but intends staying at his destination for more than 15 days, will he do qasr while traveling to that place?

2. If a person intends going to a place more than 55 miles (i.e. 88 km) from his hometown. After reaching he intends to stay for 15 days. Later on he changes his mind and intends to stay for 2 days. Will he be musafir or muqeem?

Bismillaah

A:

1. While traveling he will make qasar. However once he reaches his destination, since he intends staying there for more than 15 days, he will perform complete Salaah.

2. Upon reaching his destination, since he intended staying for 15 days, he will be a muqeem. Through later on changing his mind and intending to stay for 2 days, he will not become a musaafir. Hence he will continue to perform complete Salaah.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

( من خرج من عمارة موضع إقامته ) من جانب خروجه وإن لم يجاوز من الجانب الآخر ( قاصدا ) ولو كافرا ومن طاف الدنيا بلا قصد لم يقصر ( مسيرة ثلاثة أيام ولياليها ) من أقصر أيام السنة ولا يشترط سفر كل يوم إلى الليل بل إلى الزوال ولا اعتبار بالفراسخ على المذهب ( بالسير الوسط مع الاستراحات المعتادة ) حتى لو أسرع فوصل في يومين قصر ولو لموضع طريقان أحدهما مدة السفر والآخر أقل قصر في الأول لا الثاني ( صلى الفرض الرباعي ركعتين ) وجوبا … ( حتى يدخل موضع مقامه ) (الدر المختار 2/ 121-124)

(و) يبطل ( وطن الإقامة بمثله و ) بالوطن ( الأصلي و ) بإنشاء ( السفر ) والأصل أن الشيء يبطل بمثله وبما فوقه لا بما دونه (الدر المختار 2/ 132)

وكذا إذا عاد من سفره إلى مصره لم يتم حتى يدخل العمران ولا يصير مسافرا بالنية حتى يخرج ويصير مقيما بمجرد النية كذا في محيط السرخسي ثم المعتبرة المجاوزة من الجانب الذي خرج منه حتى لو جاوز عمران المصر قصر وإن كان بحذائه من جانب آخر أبنية كذا في التبيين وإن كان في الجانب الذي خرج منه محلة منفصلة عن المصر وفي القديم كانت متصلة بالمصر لا يقصر الصلاة حتى يجاوز تلك المحلة كذا في الخلاصة (1/139)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)