At times when I take out a garment to wear from the cupboard, I notice some substance of najaasat on it (not just the trace), what is the condition of the other garments washed together in the washing machine. Many a times I don’t even know which were the other garments as it was only noticed after a few days. And if I know which were the other garments, then in this case also,what will be the ruling?

Q: At times when I take out a garment to wear from the cupboard, I notice some substance of najaasat on it (not just the trace), what is the condition of the other garments washed together in the washing machine. Many a times I don’t even know which were the other garments as it was only noticed after a few days. And if I know which were the other garments, then in this case also,what will be the ruling?

bismillah.jpg

A: Our fuqahaa have declared such clothing which are washed in a washing machine to be paak.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

واعلم أن أسباب التخفيف في العبادات وغيرها سبعة … السادس : العسر وعموم البلوى (الأشباه و النظائر مع شرح الحموي 1/226-228)

وما عمت بليته خفت قضيته (بدائع الصنائع 1/81)

آپ کے مسائل اور ان کا حل 2/87 (مکتبة لديانوی)

قال والنجاسة ضربان مرئية وغير مرئية فما كان منها مرئيا فطهارته زوال عينها لأن النجاسة حلت المحل باعتبار العين فتزول بزوالها إلا أن يبقى من أثرها ما تشق إزالته لأن الحرج مدفوع وهذا يشير إلى أنه لا يشترط الغسل بعد زوال العين وإن زال بالغسل مرة واحدة و فيه كلام وما ليس بمرئي فطهارته أن يغسل حتى يغلب على ظن الغاسل أنه قد طهر لأن التكرار لا بد منه للاستخراج ولا يقطع بزواله فاعتبر غالب الظن كما في أمر القبلة وإنما قدروا بالثلاث لأن غالب الظن يحصل عنده فأقيم السبب لظاهر مقامه تيسيرا ويتأيد ذلك بحديث المستيقظ من منامه ثم لا بد من العصر في كل مرة في ظاهر الرواية لأنه هو المستخرج (الهداية 1/ 77-78)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)