Wearing underwear under the ihraam for medical reasons

Q: Recently I underwent and operation for hydrocele in India and came back to jeddah and Joined duty. Now I want to perform umrah, but the problem is I have to wear ihraam towel as per quran and sunnah. Now my question is can I wear underwear under the ihraam otherwise I will feel pain for tawaaf and sa’ai and may cause complications. So please advise me according to quran and sunnah what shall I do?

bismillah.jpg

A: Abstain from using an underwear. To ease the pain you may tie a cloth in the area to stop the pain. You may even tie it like how an underwear is worn.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

( ولبس قميص وسراويل ) أي كل معمول على قدر بدن أو بعضه كزردية وبرنس…

قال الشامي في رد المحتار : قوله ( أي كل معمول الخ ) أشار به إلى أن المراد المنع عن لبس المخيط وإنما خص المذكورات لذكرها في الحديث وفي البحر عن مناسك ابن أمير حاج الحلبي أن ضابطه لبس كل شيء معمول على قدر البدن أو بعضه بحيث يحيط به بخياطة أو تلزيق بعضه ببعض أو غيرهما ويستمسك عليه بنفس لبس مثله إلا المكعب اه قلت فخرج ما خيط بعضه ببعض لا بحيث يحيط بالبدن مثل المرقعة فلا بأس بلبسه كما قدمناه وأفاد قوله أو بعضه حرمة لبس القفازين في يدي الرجل وبه صرح السندي في منسكه الكبير وتبعه القاري في شرح اللباب وأما المرأة فيندب لها عدمه كما في البدائع وتمامه فيما علقناه على البحر ( رد المحتار 2/ 489) (معلم الحجاج ص 110 ، 233)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)