The kafan of deceased children

Answered according to Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: How many cloths should a child be enshrouded in?

Bismillaah

A: A boy and girl who are close to the age of puberty will be enshrouded in the same manner that a baaligh male and female are enshrouded. As far as minors who are not close to the age of puberty are concerned, it is best to enshroud a minor boy in three cloths and a minor girl in five cloths, just as baaligh males and females are enshrouded. Enshrouding the boy in two cloths and the girl in three cloths is also permissible. The minimum number of cloths that a non-baaligh boy can be enshrouded in is one cloth, and the minimum number of cloths that a non-baaligh girl can be enshrouded in is two cloths.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

 

قال الشامي: (قوله و المراهق كالبالغ ) الذكر كالذكر والأنثى كالأنثى ح قال في البدائع لأن المراهق في حياته يخرج فيما يخرج فيه البالغ عادة فكذا يكفن فيما يكفن فيه (رد المحتار 2/204)

والصبي المراهق في التكفين كالبالغ والمراهقة كالبالغة (الفتاوى الهندية 1/160)

( ومن لم يراهق الخ ) هذا لو ذكرا قال الزيلعي وأدنى ما يكفن به الصبي الصغير ثوب واحد والصبية ثوبان اه وقال في البدائع وإن كان صبيا لم يراهق فإن كفن في خرقتين إزار ورداء فحسن وإن كفن في إزار واحد جاز وأما الصغيرة فلا بأس أن تكفن في ثوبين اه أقول في قوله فحسن إشارة إلى أنه لو كفن بكفن البالغ يكون أحسن لما في الحلية عن الخانية و الخلاصة الطفل الذي لم يبلغ حد الشهوة الأحسن أن يكفن فيما يكفن فيه البالغ وإن كفن في ثوب واحد جاز اه وفيه إشارة إلى أن المراد بمن لم يراهق من لم يبلغ حد الشهوة (رد المحتار 2/204)

والخامس الصبي الذي لم يراهق فيكفن في خرقتين إزار ورداء وإن كفن في واحد أجزأ والسادس الصبية التي لم تراهق فعن محمد كفنها ثلاثة وهذا أكثر (البحر الرائق 2/191)

وأدنى ما يكفن به الصبي الصغير ثوب واحد والصبية ثوبان كذا في التبيين (الفتاوى الهندية 1/160)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

Facebooktwitterpinteresttumblrmail
Sidebar