Question:
We’ve read in a fatwa by Mufti Muhammad Ibn Adam al-Kawthari
(http://www.daruliftaa.com/question?txt_QuestionID=q-16282598 ) that according to the Hanafi madhhab, the ‘awrah of a woman in front of non-Muslim women is in principle the same as that in front of ghayr-mahram males.
In this regard, a convert sister asked what is the ruling regarding the non-Muslim women of her own family (as mother, grandmother, sister, aunts): is the rule the same as that of any other non-Muslim woman (and is thus necessary to cover the whole of one’s body), or is there a different rule in case the non-Muslim women are one’s parents and immediate family members (maybe those who are the “female equivalents” of a woman’s mahram. as since as far as I remember I’ve read that a Muslim woman’s awrah in front of one’s non-Muslim mahram male parents is the same as that in front of one’s Muslim mahram male parents)?
Answer:
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.
In principles a woman should cover in front of all non-mahrams. Moreover, you have correctly cited that since awrah of Muslim woman in front of non-Muslim women is same as that towards Muslim non-mahram men, they must cover themselves. This is because the situation is not void of fitna, hence the compulsion to cover oneself. This is the opinion which Hanafi Ulama have adopted. However, some leeway is there with regards to non-Muslim women when there is no fear of any fitna. A Muslim woman should adopt discretion and cautionary measures in these cases.
However, the concept on a general note resonates that whenever there is expectation of fitna , it will become wajib for a muslimah to cover herself, irrespective of who the fitna is perceived from. In saying so, a Muslim woman, who fears fitna from her own brothers or father due to some sickness which she has perceived from them, must cover from her brothers and father as well. This rule shall apply whether the brother or the father is Muslim or non-Muslim.1
In the scenario mentioned in the question, we request the sister to assess and apply her discretion to her immediate family. If the parents are old, or there is no fear of any fitna from them, then it will be permissible to take her hijab off. However, if there is some fear of fitna, then she must opt for the precaution and cover herself properly.2
And Allah Ta’āla Knows Best
Mufti Faisal bin Abdul Hameed al-Mahmudi
Darul Iftaa wal Irshaad, Montreal
www.fatwa.ca
1((وتنظر المرأة المسلمة من المرأة كالرجل من الرجل) وقيل كالرجل لمحرمه والأول أصح سراج (وكذا) تنظر المرأة (من الرجل) كنظر الرجل للرجل (إن أمنت شهوتها) فلو لم تأمن أو خافت أو شكت حرم استحسانا كالرجل هو الصحيح في الفصلين تتارخانية معزيا للمضمرات (والذمية كالرجل الأجنبي في الأصح فلا تنظر إلى بدن المسلمة))…(قوله سراج) ومثله في الهداية (قوله وكذا تنظر المرأة إلخ) وفي كتاب الخنثى من الأصل أن نظر المرأة من الرجل الأجنبي بمنزلة نظر الرجل إلى محارمه، لأن النظر إلى خلاف الجنس أغلظ هداية والمتون على الأول فعليه المعول (قوله حرم استحسانا إلخ) أقول: الذي في التتارخانية عن المضمرات فأما إذا علمت أنه يقع في قلبها شهوة أو شكت ومعنى الشك استواء الظنين فأحب إلي أن تغض بصرها هكذا ذكر محمد في الأصل، فقد ذكر الاستحباب في نظر المرأة إلى الرجل الأجنبي وفي عكسه قال: فليجتنب وهو دليل الحرمة، وهو الصحيح في الفصلين جميعا اهـ ملخصا ومثله في الذخيرة ونقله ط عن الهندية وفي نسخة التتارخانية التي عليها خط الشارح الاستحسان بالسين والنون بعد الحاء بدل الاستحباب بالباءين، والظاهر أنها تحريف كما يدل عليه سياق الكلام فيوافق ما في الذخيرة والهندية، فقول الشارح حرم استحسانا أوقعه فيه التحريف تأمل، ثم على مقابل الصحيح وجه الفرق كما في الهداية أن الشهوة عليهن غالبة، وهو كالمحقق اعتبارا، فإذا اشتهى الرجل كانت الشهوة موجودة في الجانبين، ولا كذلك إذا اشتهت المرأة لأن الشهوة غير موجودة في جانبه حقيقة واعتبارا فكانت من جانب واحد والمتحقق من الجانبين في الإفضاء إلى المحرم أقوى من المتحقق في جانب واحد اهـ (قوله والذمية) محترز قوله المسلمة (قوله فلا تنظر إلخ) قال في غاية البيان: وقوله تعالى – {أو نسائهن} [النور: 31]- أي الحرائر المسلمات، لأنه ليس للمؤمنة أن تتجرد بين يدي مشركة أو كتابية اهـ ونقله في العناية وغيرها عن ابن عباس، فهو تفسير مأثور وفي شرح الأستاذ عبد الغني النابلسي على هدية ابن العماد عن شرح والده الشيخ إسماعيل على الدرر والغرر: لا يحل للمسلمة أن تنكشف بين يدي يهودية أو نصرانية أو مشركة إلا أن تكون أمة لها كما في السراج، ونصاب الاحتساب ولا تنبغي للمرأة الصالحة أن تنظر إليها المرأة الفاجرة لأنها تصفها عند الرجال، فلا تضع جلبابها ولا خمارها كما في السراج اهـ(الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 371))
2ثم صفة المحرم أن يكون ممن لا يجوز له نكاحها على التأبيد إما بالقرابة، أو الرضاع، أو الصهرية؛ لأن الحرمة المؤبدة تزيل التهمة في الخلوة، ولهذا قالوا: إن المحرم إذا لم يكن مأمونا عليه لم يجز لها أن تسافر معه، وسواء كان المحرم حرا أو عبدا؛ لأن الرق لا ينافي المحرمية، وسواء كان مسلما أو ذميا أو مشركا؛ لأن الذمي، والمشرك يحفظان محارمهما إلا أن يكون مجوسيا؛ لأنه يعتقد إباحة نكاحها فلا تسافر معه؛ لأنه لا يؤمن عليها كالأجنبي، (بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (2/ 124))