Home » Hanafi Fiqh » Darulifta Azaadville » Selling Coffins

Selling Coffins

Answered as per Hanafi Fiqh by Darulifta Azaadville

Question:

What is the Shar’ee ruling with regard to selling coffins?

Answer:

Under normal circumstances the usage of a coffin for deceased Muslims is Makrooh and inappropriate. However, because the Kuffar are not burdened with the subsidiary laws of Shariah, there is leeway to sell coffins to non-Muslims, hence trading in coffins is permitted. But this is with the proviso that the coffins do not have engraved on them elements of shirk such as crucifixes and idols, etc.

وكان الشيخ الإمام أبو بكر محمد بن الفضل رحمه الله تعالى يقول لا بأس به في ديارنا لرخاوة الأرض وكان يجوز استعمال رفوف الخشب واتخاذ التابوت للميت حتى قالوا لو اتخذوا تابوتا من حديد لم أر به بأسا في هذه الديار. (المبسوط للامام السرخسي ص62 ج2)

وإذا كانت الْأَرْضُ رَخْوَةً فَلَا بَأْسَ بِالشَّقِّ وَاِتِّخَاذِ التَّابُوتِ من حَجَرٍ أو حَدِيدٍ وَيُفْرَشُ فيه التُّرَابُ (تبيين الحقائق ص245 ج1)

والحاصل ان جواز البيع يدور مع حل الانتفاع (الدر المختار ص69 ج5)

 

خرید وفروخت کے جائز ہونے کا خاص تعلق کسی چیز کے قابل انتفاع ہونے اور نہ ہونے سے بھی ہے – ایسا محسوس ہوتا ہے کہ جن چیزوں کی خرید وفروخت کی ممانعت  کتاب وسنت سے صراحة    نہ ثابت ہو اور وہ کسی دور میں اس لائق ہوجائے کہ اس سے نفع  اٹھایا جاسکے تو فقہاء اس کی خرید وفروخت کو جائز قرار دیتے ہیں  – حلال وحرام  ص۳۵۵  

This answer was collected from the official Ifta website of Darul Uloom Azaadville, South Africa. Most of the answers are checked and approved by Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

Read answers with similar topics: