Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Is composite bonding on teeth permissible?

Is composite bonding on teeth permissible?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Salaam,

Is composite bonding on teeth halal?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Composite bonding is a cosmetic technique wherein a type of dental material – in this case, composite resin – is shaped and moulded on your teeth to give the appearance of straighter, whiter smile. It can be used as a cosmetic solution to chipped teeth, gapped teeth and staining in both teeth and fillings.[1]

Dental composite resin is a tooth-coloured restorative material used to replace a decayed portion of tooth structure. Its aesthetic appearance is the main advantage over the conventional dental amalgam. Typical composite resin is composed of a resin-based matrix, such as bisphenol A-glycidyl methacrylate and inorganic filler like silica.[2]

It will be permissible to carry out the above procedure provided no Haram ingredients are used.[3] After consultation with a medical professional, it is our understanding that the composite resin does not contain any Haram ingredients.

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Bilal Yusuf Pandor

Student Darul Iftaa

Lusaka, Zambia


Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


[1] https://www.colgate.com/en-us/oral-health/cosmetic-dentistry/bonding/is-composite-resin-bonding-right-for-you-0615

 

[2] https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/dental-composite-resin

 

فتاوى قاضيخان: 3/313   [3]

في الخانية: رجل له سلعة أو حجر فأراد أن يستخرجه ويخاف منه الموت قال أبو يوسف رحمه الله: إن كان فعله أحد فنجا فلا بأس بأن يفعل لأنه يكون معالجة ولا يكون تعريضا للهلاك. وفي الفتاوى: إذا أراد الرجل أن يقطع إصبعا زائدة أو شيئا آخر قال أبو نصر رحمه الله تعالى: إن كان الغالب على من قطع مثل ذلك الهلاك فإنه لا يفعل لأنه تعريض النفس للهلاك وإن كان الغالب هو النجاة فهو في سعة من ذلك

 

الفتاوى الهندية: 5/440

وفي الهندية: إذا أراد الرجل أن يقطع إصبعا زائدة أو شيئا آخر قال نصير رحمه الله تعالى إن كان الغالب على من قطع مثل ذلك الهلاك فإنه لا يفعل وإن كان الغالب هو النجاة فهو في سعة من ذلك … من له سلعة زائدة يريد قطعها إن كان الغالب الهلاك فلا يفعل وإلا فلا بأس به كذا في خزانة المفتين

 

(تكملة فتح الملهم 5:116)

قال الشيخ العلامة المفتي تقي العثماني: والحاصل أن كل ما يفعل في الجسم من زيادة أو نقص من أجل الزينة بما يجعل الزيادة أو النقصان مستمرا مع الجسم وبما يبدو منه أنه كان في أصل الحلقة هكذا؛ فانه تلبيس وتغيير منهي عنه. واما ما تزينت به المرأة لزوجها من تحمير الايدي او الشفاه او العارضين بما لا يلتبس بأصل الخلقة فانه ليس داخلا في النهي عند جمهور العلماء وأما قطع الاصبع الزائدة ونحوها فإنه ليس تغييرا خلق الله وإنه من قبيل إزالة عيب او مرض فأجازه أكثر العلماء خلافا لبعضه

 

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: